OCMW-budget voor komende 6 jaar is op drijfzand gebouwd

Op 12 december 2013

N-VA Oostende keurde in de OCMW raad van 10 december het OCMW-budget af.  Niet alleen inhoudelijk, ook cijfermatig heeft de partij kritiek. “De meerderheidspartijen, sp.a, OpenVLD en CD&V gebruiken een truuk om het budget in evenwicht te krijgen. Deze bestaat erin om de uitgaven lager in te schatten dan ze werkelijk zijn. De gebudgetteerde uitgaven voor de lonen en de leeflonen zijn totaal onrealistisch. Er worden ook te weinig structurele maatregelen genomen. Bovendien houden ze, zelfs met die onderschatting van de uitgaven, over een periode van 6 jaar, amper 5.579 euro marge over.  Eén extra netto-uitgave van 6.000€ in de loop van de komende 6 jaar en het evenwicht heeft er gelegen,” zegt N-VA raadslid Sofie Defever.

Uitgaven leefloon stijgen veel meer dan budgettair voorzien

In het budget wordt er rekening gehouden met een stijging 3 a 4 % leefloonuitgaven. “Zelfs de Sociaal Huis krant van december heeft men het over een stijging van 7%.  We kunnen er zelfs van uitgaan dat de stijging nog sterker zal zijn: de stijging zit hem bijna uitsluitend bij de leeflonen, en niet de equivalent-leeflonen.  Het zijn net de leeflonen die het OCMW geld kosten,” aldus Defever.

De gebudgetteerde loonkost wordt zeker overschreden.

Sofie Defever: “Ook de stijging van de loonkost wordt er in dit budget niet juist ingeschat: Er wordt een maximale loonstijging van 1% voorzien en een anciënniteittoeslag van 0,5 %. Dit bij een zo goed als ongewijzigd kader. Als je weet dat een gemiddelde loonstijging historisch altijd meer dan 2% bedraagt en een verouderend kader ook een duurder kader betekent, wordt deze doelstelling zeker overschreden. ‘Weten is meten’ en ‘cijfers zijn belangrijk’ meldde Voorzitter Vens in haar toelichting.  Jammer dat zich dat niet weerspiegelt in het document.”

Slechts 5.579 euro marge op 350 miljoen euro

Het OCMW houdt over die 6 jaar en op een totale uitgave van 350 miljoen euro slechts 5.579 euro over als marge.  “Door de uitgaven bewust kleiner in te schatten, brengt het OCMW zichzelf in de problemen.  Dat de marge zo klein is, betekent dat de meerderheidspartijen, sp.a, OpenVLD en CD&V,  binnen het OCMW niet de moed hebben om structurele oplossingen te zoeken opdat een sociaal beleid voor diegenen die het echt nodig hebben, betaalbaar blijft.  We betreuren dat”, besluit Sofie Defever.