CREATIVE@SEA: Zuurstof voor Oostendse economie met Bedrijvencentrum voor starters

Op 27 november 2017, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

De N-VA wil dat er in Oostende een nieuw bedrijvencentrum komt voor starters. Zo wil de partij de Oostendse economie extra zuurstof geven. Dat centrum, CREATIVE @ SEA, moet zorgen voor meer jobs, een lagere werkloosheid en meer welvaart in de stad. Dat zegt Vlaams parlementslid Björn Anseeuw: “Jaar na jaar blijkt uit statistieken dat Oostende te weinig starters heeft. Bovendien stijgt de werkloosheid in Oostende opnieuw, terwijl ze in de rest van Vlaanderen al anderhalf jaar daalt. Tegelijk weten we dat het net de starters zijn die zorgen voor extra jobs. Daarom willen we dat starters in Oostende extra ondersteund worden, zodat ze zich vanaf dag 1 volledig kunnen bezighouden met ondernemen en nieuwe jobs creëren. En daarvoor hebben we dat bedrijvencentrum nodig.”

CREATIVE @ SEA: starters hebben minder zorgen en kunnen meer ondernemen

Vooraleer een ondernemer echt uit de startblokken kan schieten, moet hij heel wat drempels overwinnen. Het zoeken van een goed pand bijvoorbeeld, is vaak een zware dobber. “Niet alleen het huurcontract, maar ook de investeringen die nodig zijn om het pand gebruiksklaar te maken wegen zwaar door op het startkapitaal van een ondernemer. Met CREATIVE @ SEA herleiden we een zware investering tot een lage kost,” zegt Björn Anseeuw. “En dat maakt een groot verschil, want elke euro die een starter in een pand moet investeren, kan hij niet gebruiken om te ondernemen.”

CREATIVE @ SEA gaat over veel meer dan een gebouw alleen. Starters krijgen veel meer kansen om te leren. Björn Anseeuw: “We willen starters in het bedrijvencentrum niet alleen coachen en begeleiden. Door starters samen te brengen, kunnen ze ook van elkaars ervaring leren. En die ervaring delen is van onschatbare waarde.”

Naast eigen ervaringen is het ook de bedoeling dat ook ondersteunende diensten worden gedeeld: “In het bedrijvencentrum willen we een gemeenschappelijk bezoekersonthaal, vergaderruimtes die kunnen worden gedeeld en internet- en telefonievoorzieningen. Wanneer elke starter dat zelf moet organiseren, kost dat niet alleen veel tijd en energie die hij liever zou investeren in het ondernemen zelf, het valt voor hen ook een pak duurder uit. Door dit voor alle starters samen te organiseren, blijven de kosten laag en ligt de focus helemaal op het ondernemen zelf,” verduidelijkt Björn Anseeuw.

Na zes maanden wordt de starter geëvalueerd. Het is de bedoeling dat een starter ten laatste na drie jaar het bedrijvencentrum kan verlaten en helemaal op eigen benen staat. “Daarom willen we met flexibele huurcontracten werken, waarin niet alleen de huur maar ook het verbruik van water, gas, elektriciteit en het onderhoud is geregeld,” aldus Björn Anseeuw.

Starters moeten tij voor de Oostendse economie keren

Jonge bedrijven staan in voor heel wat bijkomende jobs in ons land. Dat becijferde het Federaal Planbureau vorig jaar nog maar. “Net daarom moeten we starters ook in Oostende eindelijk alle kansen geven,” zegt Björn Anseeuw. “Uit cijfers van de Vlaamse overheid blijkt dan weer dat Oostende, in vergelijking met vergelijkbare Vlaamse steden, de voorbije tien jaar veel te weinig starters heeft gehad. Ook de groei van de Oostendse economie hinkt al meer dan tien jaar achterop, terwijl onze stad heel wat troeven heeft. Komt daar nog bij dat de werkloosheid in Oostende de voorbije vier maanden opnieuw stijgt, waar ze in Vlaanderen al anderhalf jaar daalt. Het zijn de starters die het tij voor de Oostendse economie zullen moeten keren,” besluit Björn Anseeuw.