Cultuurbeleving voor OCMW-cliënten: Nood aan project op lange termijn

Op 27 november 2016, over deze onderwerpen: Cultuur en kunst, Welzijn – OCMW

Eén van de agendapunten op de agenda van de OCMW-raad van oktober was de socio-culturele participatie van het OCMW en De Grote Post. Even dacht OCMW-raadslid Vanessa Brysse dat haar voorstel van de Cultuurmobiel dat eerder vakkundig was weggestemd toch zou worden uitgevoerd: “Mijn enthousiasme was groot, want meteen dacht ik aan ons voorstel van de Cultuurmobiel. Het bleek ijdele hoop. Wanneer het gaat om cultuurbeleving van hulpbehoevenden in Oostende, is er niet meer dan een lege doos.”

Concreet project ontbreekt

De overeenkomst tussen het OCMW en De Grote Post stelt weinig voor. “Er is geen concreet project, men moet nog op zoek naar vrijwilligers, het project is niet meer dan een beetje van dit en een beetje van dat. Projectjes van korte duur die grotendeels nog moeten worden ingevuld,” zegt Vanessa Brysse. “Een gemiste kans voor de vele eenzamen onder onze cliënten die dan ook nog eens minder mobiel zijn en niet kunnen rekenen op een uitgebreid netwerk.”

Cultuurmobiel doet mensen wel weer zin in het leven krijgen

Het kan nochtans anders: met de Cultuurmobiel waarbij vrijwilligers de cliënten met een beperkte mobiliteit naar een voorstelling voeren en hen tijdens de voorstelling gezelschap houden. De cliënt betaalt zijn eigen ticket, eventueel deels met tussenkomst van het OCMW. De vrijwilliger mag gratis naar de voorstelling. “Geef mij dus maar de Cultuurmobiel, een project dat in Knokke-Heist al zijn vruchten afwerpt én dat gedragen wordt door vrijwilligers. Een project op lange termijn en geen eendagsvlieg. Een project dat eenzamen opnieuw onder de mensen brengt via een verrassende cultuurbeleving en hen weer zin in het leven doet krijgen,” besluit Vanessa Brysse.