Geluidsarm vuurwerk: een zegen voor de dieren

Op 30 november 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu - dierenwelzijn, Veiligheid
N-VA wil geluidsarm vuurwerk in Oostende

N-VA wil geluidsarm vuurwerk in oostende. Dat stellen gemeenteraadslid Jürgen Christiaens en zijn vriendin Jolien Deboodt voor: “De onverwacht luide knallen van traditioneel vuurwerk veroorzaken zoveel geluidsoverlast,  stress en angst dat sommige huis-, landbouw- en wilde dieren er zelfs het leven bij laten. Elk jaar opnieuw  zijn er getuigenissen van in paniek weg gelopen dieren die zich dodelijk verwonden of aan een hartaanval sterven. Sinds eind verleden jaar werd ‘stil vuurwerk’ op de markt gebracht. Donderdagavond 16 november ll. heeft Gaia in het Jubelpark te Brussel het allereerste stil vuurwerk afgeschoten om te tonen dat het anders kan.”

Even feestelijk als traditioneel vuurwerk

De vuurwerkshow in Brussel was veel minder lawaaierig dan de traditionele.  Jürgen Christaens: “Geheel geluidloos is het evenwel niet. Maar het beperkt zich tot meer draaglijke zachte knallen. Door het ontbreken van die luide knallen wordt de geluidsarme vuurwerkshow afgestoken op de tonen van de juiste muziek. En zo is dit een volwaardig alternatief voor het traditioneel vuurwerk. Het is minstens even feestelijk, dankzij de juist gekozen begeleidende muziek. Vandaar mijn voorstel dat door veel Oostendse dierenliefhebbers ondersteund wordt: Verbied bij feestelijke aangelegenheden de traditionele vuurwerkspektakels en kies zonder uitstel doelbewust voor geluidsarm vuurwerk wanneer men dergelijk spektakel wil organiseren. Het is niet omdat het minder hard knalt dat het niet feestelijk is. De dieren zullen er beter bij varen.”

Nog meer voordelen

Geluidsarm vuurwerk heeft heel wat voordelen zegt Jolien: “ Als dat er komt, zal ik wel heel trots zijn op Jürgen. We hebben zelf een hondje dat heel erg bang is van vuurwerk. Ik zie zelf eigenlijk niks dan voordelen: Dat geluidsarm vuurwerk  is niet alleen minder beangstigend voor de dieren omdat er geen luide knallen meer zijn, ook de lichtflitsen zijn minder hevig. Het is zeker niet duurder dan het traditionele vuurwerk. Het laat veel minder stof achter. Ook is het veel veiliger omdat het geen ontplofbare mengsels bevat. Ik hoop echt dat het stadsbestuur het voorstel genegen is.”