N-Va wil meer reanimatietoestellen in Oostende

Op 12 september 2017, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW
Jürgen Christiaens

Er moeten meer reanimatie- of zogenaamde AED-toestellen hangen in Oostende. Dat vindt N-VA gemeenteraadslid Jürgen Christiaens. “Elk jaar sterven er jammer genoeg veel mensen aan een hartaanval. Het kunnen reanimeren binnen de eerste minuten is van levensbelang. Met zo’n toestel is dat vrij eenvoudig. Het zou dus goed zijn als er al op z’n minst in elk ontmoetingscentrum zo’n toestel hangt. Ook het promoten bij en financieel steunen van sportclubs, zou een goede zaak zijn,” laat Jürgen Christiaens weten.

Nabijheid van het toestel is belangrijk

De stad geeft in het kader van ‘Oostende gaat Hart’ lessen hoe je zo een AED-toestel kan gebruiken. Zo’n AED analyseert het hartritme van het slachtoffer en bepaalt automatisch of een stroomstoot het slachtoffer kan helpen. Het geeft bovendien gesproken instructies. Jürgen Christiaens juicht die opleiding van de stad toe maar beklemtoont dat vooral ook de nabijheid van het toestel heel belangrijk is: “Het is eenvoudig maar ook wel goed als je dit al eens hebt uitgetest. Momenteel bevinden zich enkele toestellen in het Centrum, op de Conterdam en op de Schorre. Deze zijn niet steeds toegankelijk voor iedereen. Ik stel voor om in elk wijkcentrum één AED-toestel te hangen.”

Promoten bij Sportclubs

Ook bij sportclubs is het belangrijk dat er een AED-toestel aanwezig is. “Voor een sportclub is de aankoop van zo’n toestel misschien te duur en kan een financieel duwtje in de rug door het stadsbestuur een eerste stap zijn naar de aankoop.  Het is al een aantal keer bewezen dat het snel ter beschikking hebben van een AED-toestel levens kan redden!” Dat besluit Jürgen Christiaens.