OCMW-lessen Arabisch compleet onaanvaardbaar voor N-VA Oostende

Op 21 november 2017, over deze onderwerpen: Integratie, Welzijn – OCMW
Sofie Defever

N-VA vindt de lessen Arabisch die het sociaal huis Oostende organiseert compleet onaanvaardbaar. Ze wil dan ook dat deze lessen onmiddellijk worden stopgezet. “De wereld op zijn kop,” aldus N-VA-raadslid Sofie Defever. “Hier geeft men het signaal: Oostendenaars passen zich wel aan! Terwijl het net omgekeerd moet zijn. Het OCMW zou veel beter volop inzetten op de lessen Nederlands. Integratie voor ons is lessen Nederlands voor nieuwe Oostendenaars. Niet lessen Arabisch voor Oostendenaars,” aldus Sofie Defever. “Ik praat vaak met Arabische mama’s aan de schoolpoort. Ze zeggen me dat het voor anderstaligen heel moeilijk om Oostends te verstaan, laat staan te spreken. Misschien kan Oostends aanleren wel nuttig zijn als extra hulp om te integreren, maar toch zeker geen Arabisch!”

Inzetten op Nederlands

In december organiseert het OCMW 3 lessen Arabisch. Het doel is om ‘na de derde sessie jezelf te kunnen voorstellen in het Arabisch om zo een klein gesprek te kunnen aangaan met je Arabische buren. Deze reeks kadert in het project 'voorbij het wij/zij verhaal' die de Arabische cultuur positief in beeld wil brengen.’ Sofie Defever snapt totaal niet hoe dat kan bijdragen aan de integratie: “Onvoorstelbaar en bovendien zeer asociaal. Hoe sneller men Nederlands kent, hoe sneller nieuwe Oostendenaars kunnen werken en worden opgenomen in onze samenleving. Wat hier gebeurt is de wereld op zijn kop en een heel fout signaal van het OCMW! Hier wordt Nederlands gesproken. Als ik met Arabische buren wil praten, is het aan hen om onze taal te leren en niet omgekeerd,” zegt Sofie Defever.

Afwezigheden de Nederlandse les deftig controleren

Vorig jaar bleek uit cijfers van het OCMW dat 6 op de 10 cliënten wel eens te brossen in de Nederlandse les. “Daar wordt bijna niet tegen opgetreden. Als ik onwettig afwezig ben op mijn werk, dan word ik ontslagen. Het OCMW treedt veel te laks op. Uiteindelijk betalen we met z’n allen voor die lessen. Hoe meer de lessen worden bijgewoond, hoe sneller men Nederlands leert en hoe sneller nieuwe Oostendenaars integreren. En daar is nog heel wat werk aan de winkel,” besluit Sofie Defever.