OCMW Oostende maakt werk eigen maatschappelijk werkers onmogelijk

Op 3 juni 2017, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW
maatschappelijk werkers op straat

Donderdag kwamen een veertigtal maatschappelijk werkers op straat om hun ongenoegen te laten blijken. N-VA Oostende heeft begrip voor hun frustratie. “Het lakse sociale beleid van sp.a weegt door op de maatschappelijk werkers.” Dat zegt N-VA Ocmw raadslid Sofie Defever: "Maatschappelijk werkers worden te weinig gesteund in hun taken. Op deze manier werken maatschappelijk werkers zich te pletter, zonder dat ze al dat werk echt goed kúnnen doen. Het is dringend tijd om andere keuzes te maken... en vooral, tijd dat het SHO zich richt op haar kerntaken en maatschappelijk werkers hier ten volle in steunt. "

“Moeder Theresa van de maatschappelijk werkers”

Nadat donderdagavond enkele tientallen maatschappelijk werkers op straat kwamen, beloofde sp.a voorzitter Vanessa Vens 10 bijkomende personeelsleden. OCMW raadslid Sofie Defever hoopt dat deze er nu snel komen en vindt dat er ook wel meer nodig is dan extra personeel alleen. Ze legt uit: “ Al in de OCMW raad van december 2016 en nog eens eind mei 2017 kwam ik tussen om het voor de maatschappelijk werkers op te nemen. Wist je dat 1 maatschappelijk werker in SHO soms 70 tot 80 dossiers opvolgt? Die mensen lopen al maanden op de toppen van hun tenen. Er is ook dringend nood aan een goedwerkende afsprakenpaal (nu stuurt deze vaak alles in de war), een sms-berichtendienst om cliënten te verwittigen bij een afspraak, meer privacy voor cliënten door afzonderlijke bureaus te voorzien en administratieve ondersteuning. Wat ons betreft moet ook worden geïnvesteerd in een fraudecel die efficiënt en consequent fraude aanpakt. Ik vestigde er vorige week ook de aandacht op dat de vele mutaties en de extra cliënten zorgden voor een bijkomende werkdruk. Vanessa Vens minimaliseerde toen de problemen en noemde me toen spottend 'de moeder Theresa van de cliënten en de maatschappelijk werkers'.  Ik hoop dat er nu eindelijk wél wordt geluisterd.... maatschappelijk werkers én cliënten verdienen beter!", besluit Sofie Defever.