Ontmoetingscentra gaan op stoepbezoek

Op 14 mei 2020, over deze onderwerpen: Seniorenbeleid

Vanaf deze week gaan de medewerkers van de Ontmoetingscentra op stoepbezoek bij hun vaste bezoekers. Stad Oostende wil zo de mensen die de laatste weken (bijna) geen persoonlijke contacten hadden, een hart onder de riem steken.

Het verlangen naar een connectie met anderen is groter dan ooit. Om het gevoel van eenzaamheid en isolement in deze coronatijden tegen te gaan, hebben medewerkers van de ontmoetingscentra de afgelopen weken sterk ingezet op het opbellen van de vaste bezoekers. In totaal werden zo'n 800 telefoontjes gepleegd. Sinds 4 mei is de eerste fase van de versoepeling van de coronamaatregelen gestart en gaandeweg zullen de telefonische gesprekken nu uitgebreid worden met kleine stoepgesprekken met die vaste bezoekers. Het spreekt voor zich dat alle coronamaatregelen in acht worden genomen.

"Tijdens onze telefonische contacten zullen we met een aantal mensen een tijdstip afspreken om op bezoek te gaan, niet verder dan op hun stoep. Op die manier willen we de mensen die de afgelopen weken (bijna) niemand hebben gezien ook een hart onder de riem steken en de eenzaamheid tegengaan. We hopen de komende weken – en voor zolang de coronabeperkingen gelden – zo veel mogelijk mensen een bezoekje te kunnen brengen", licht schepen Maxim Donck toe.