Oostende houdt taalproblemen nieuwkomers in stand

Op 22 februari 2017, over deze onderwerpen: Integratie, Welzijn – OCMW

Het stads- en OCMW bestuur van Oostende verspreidden bij alle inwoners van het Westerkwartier een folder in 5 talen. Daarmee overtreedt Oostende niet alleen de taalwet, ze houdt er ook de taalproblemen van nieuwkomers mee in stand. Dat zegt OCMW-raadslid Sofie Defever (N-VA): “In de folder wordt een burenhulpproject voorgesteld in het Nederlands maar ook in het Frans, Engels, Russisch en Arabisch. Op zich is het een mooi project, maar de ganse wijk voorzien van flyers in 5 talen is echt een brug te ver én onwettig.” Ook fractieleider voor de N-VA, Björn Anseeuw reageert verbolgen: “Nieuwkomers moeten alles op alles zetten om Nederlands te leren en als overheid moet je hen daarbij helpen. Maar dat doe je niet door hen te blijven bedienen in hun eigen taal. Hier geeft de stad en het OCMW een compleet fout signaal aan nieuwkomers én ontneem je hen kansen. Zo hou je nieuwkomers langer afhankelijk en dat kan echt niet de bedoeling zijn. Nederlands is de norm. En die norm wordt hier met voeten getreden.”

Wet is duidelijk: Nederlands is de norm.

“De taalwet is duidelijk,” zegt Sofie Defever. “De stad Oostende en het OCMW moeten in het Nederlands communiceren met de burgers. Slechts in heel uitzonderlijke omstandigheden én onder strenge voorwaarden kan een uitzondering worden gedoogd. Eén van die voorwaarden is dat de communicatie moet gericht zijn aan een specifieke doelgroep met taalproblemen.” Die voorwaarde is hier niet vervuld. De flyer was gericht aan alle bewoners van de wijk, ook diegenen die het Nederlands wel machtig zijn. “We zullen nooit aanvaarden dat er vanuit het stadsbestuur systematisch meertalig wordt gecommuniceerd.” zegt Sofie Defever.

Stad en OCMW mogen belang van kennis Nederlandse taal voor nieuwkomers niet langer ontkennen

Het Oostendse stads- en OCMW-bestuur beseffen blijkbaar nog altijd niet hoe belangrijk de kennis van het Nederlands is voor nieuwkomers. “De belangrijkste sleutel tot integratie is nog altijd het leren van de Nederlandse taal. Veel nieuwkomers doen daar ook de nodige inspanningen voor. Alleen geeft het Oostendse stadsbestuur ook hen de boodschap dat het allemaal niet echt hoeft. Je zou bijna denken dat de stad Oostende zoveel mogelijk nieuwkomers afhankelijk wil houden. Welnu, dat is niet het beleid dat we met de N-VA willen. Hoog tijd dat dit stadsbestuur kennis van de Nederlandse taal niet alleen in woorden maar ook in daden ondersteunt. En dat begint met het respecteren van onze taalwetten,” besluit Björn Anseeuw.