Parkeerchaos oplossen met dynamische borden op Oostendse invalswegen

Op 2 augustus 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Dynamische borden op het Kennedyrondpunt moeten bezoekers onmiddellijk de weg wijzen naar een vrij parking. Dat zegt N-VA-fractieleider Björn Anseeuw: “Vorige zondag was het weer van dat. Alle parkings in het stadscentrum waren volzet. Toch bleven auto’s de ganse namiddag, tot aan het Kursaal aanschuiven op zoek naar een vrije parkeerplaats die er niet was. Daar heeft niemand iets aan. Noch de bezoekers die staan te schuiven, noch de uitbaters van de horeca-zaken. En ook voor de inwoners van het centrum is dat vervelend. Wanneer alle centrumparkings volzet zijn, is het compleet zinloos om er toch nog auto’s naartoe te leiden. Voor wie Oostende binnenrijdt kunnen zo’n borden die de vrije parkeerplaatsen aangeven, echt wel het verschil maken.”

Op Kennedyrondpunt duidelijk aangeven welke afslag automobilist moet nemen

De belangrijkste invalsweg is nog altijd de autosnelweg A10. Een dynamisch bord op het Kennedyrondpunt kan perfect aangeven welke afslag een automobilist moet nemen op weg naar een vrije parkeerplaats. “Bij grote drukte valt het op dat velen de weg naar de parking aan het station, maar ook naar de Strandparking, die tijdens de zomer opnieuw open is, niet vinden. Wanneer de parkings in het centrum volzet zijn, kan zo’n dynamisch bord duidelijk aangeven dat automobilisten de eerste afslag moeten nemen richting Strand- of stationsparking. Vandaar af moet de weg naar die parkings ook een stuk beter dan vandaag worden aangegeven.”

Op de A10 zelf een bord zetten kan niet, omwille van de verkeersveiligheid. Het zou de aandacht van automobilisten teveel afleiden. “Dat hoeft op zich geen probleem te zijn,” zegt Björn Anseeuw. “Een bord op het Kennedyrondpunt zou al een wereld van verschil maken. Ik hoor soms dat het Kennedyrondpunt te laat zou zijn voor aanrijdende auto’s. Dat klopt niet. Dat het een goeie zichtbare plaats is, bewijzen de reclameborden die er soms staan. De plaats leent zich nu ook al prima voor reclame voor bv. KVO of toeristische activiteiten.”

Ook op andere invalswegen de kortste weg naar vrije parkeerplaats wijzen

Ook op de andere invalswegen, zoals de Torhoutsesteenweg, Duinkerkseweg en Kustbaan, wil de N-VA dat dynamische borden de kortste weg naar een vrije parkeerplaats tonen. “De technologie bestaat. Ze kan zelfs worden geïntegreerd met live data die Indigo heeft over de parkeerplaatsen op de openbare weg en in de gesloten parkings. Alles op z’n beloop laten zoals nu is geen optie. We moeten dit probleem aanpakken, en met de beschikbare technologie kan dat perfect,” besluit Björn Anseeuw.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is