Stad Oostende blijft inzetten op belrondes naar 80-plussers

Op 19 januari 2021, over deze onderwerpen: Seniorenbeleid

Stad Oostende startte vorig jaar tijdens de lockdown met een belcampagne naar 80-plussers om te polsen hoe het met hen ging en om te kijken of ze eventueel hulp nodig hadden. De medewerkers van de ontmoetingscentra konden in 2020 ongeveer 2250 mensen bereiken voor een gesprek. Die belactie was een succes waardoor Stad Oostende ook in de toekomst hierop wil blijven inzetten. In het voorjaar gaat Stad Oostende, in samenwerking met Howest, op zoek naar vrijwilligers die het project samen met de medewerkers van de ontmoetingscentra willen versterken.

De ontmoetingscentra sloten vorig jaar voor de eerste keer de deuren door de coronacrisis. Schepen Maxim Donck: "We bleven echter niet bij de pakken zitten en hebben onmiddellijk een belronde opgestart naar al onze 80-plussers. De medewerkers polsten bij de doelgroep hoe het met hen ging en of ze eventueel hulp nodig hadden. Velen waren tevreden om een bekende stem te horen uit hun vertrouwde Ontmoetingscentrum. Dat zorgt ervoor dat ze zich nog meer openstellen en hun hart luchten."

Ook tijdens de tweede lockdown liet Stad Oostende de oudere Oostendenaars niet in de steek en werd een nieuwe belronde opgestart door medewerkers van de ontmoetingscentra.

Psychisch welzijn centraal

Tijdens deze belrondes staat het psychisch welzijn centraal aangezien dit door de coronacrisis onder grote druk staat. Mensen voelen zich wat verloren, eenzaam, depressief, angstig, … "Zo wordt tijdens het gesprek gevraagd hoe het met hen gaat, wat hen bezig houdt of ze iemand hebben die voor hen naar de winkel gaat of helpt met andere zaken. Op die manier wil Stad Oostende de nood aan extra hulp detecteren en mensen tegemoetkomen. Bij problemen wordt doorverwezen naar eigen diensten of naar externe diensten op het vlak van welzijn en zorg", verduidelijkt schepen Natacha Waldmann.

Schepen Maxim Donck: “Er wordt tijd vrijgemaakt om echt te luisteren naar de 80-plussers en hun noden. De medewerkers van de ontmoetingscentra staan erg dicht bij de ouderen in hun buurt of wijk. Net daarom was hun tussenkomst van groot belang. ”

Positieve reacties

Sinds het begin van de tweede sluiting van de ontmoetingscentra in oktober tot eind december belden de medewerkers van de ontmoetingscentra bijna 3000 80-plussers op, waarvan ze er uiteindelijk ongeveer 2250 konden bereiken voor een deugddoend gesprek. Naast het polsen naar hun psychisch welzijn werden tijdens de kerstperiode ook verschillende mensen opgebeld om kerstwensen over te brengen. De reacties op die telefoongesprekken zijn positief: een kleine babbel wordt als erg attent en deugddoend ontvangen. De gemelde problemen gaan vooral over het verlies aan sociaal contact of gezondheidsproblemen. In sommige gevallen noteerden de medewerkers dat er verdere opvolging nodig is.

Versterking team

Stad Oostende wil deze actie in de toekomst blijven verderzetten. Daarom gaat de Stad een samenwerking aan met Howest. In het voorjaar gaan de medewerkers van de OC's, samen met de studenten van Howest op zoek naar vrijwilligers die zich samen met de medewerkers van de ontmoetingscentra willen engageren om dit project te laten groeien. De studenten zullen een plan van aanpak opstellen voor Stad Oostende. Op die manier wil de stad het zorgen voor elkaar nog versterken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is