ZOROOS houden Oostendse straten schoon

Op 15 februari 2024, over deze onderwerpen: Netheid

ZOROOS staat voor ZORg voor OOstendse Straten. Het project ondersteunt vrijwilligers die zich inzetten om van hun straat een nettere leefomgeving te maken. Alle vrijwilligers kregen eind vorig jaar een vragenlijst mee om hun wensen en noden in kaart te brengen. De resultaten van die bevraging zijn nu bekend.

Stad Oostende zet hard in op netheid. Dagelijks zijn verschillende stadsdiensten in de weer om de stad proper te houden. Maar Stad Oostende kan ook op een groep enthousiaste vrijwilligers rekenen die de straten en pleinen mee netjes helpen houden. Die vrijwilligers zijn de ZOROOS en Stad Oostende ondersteunt hen bij hun inspanningen om de stad proper te houden. De ZOROOS krijgen een pakket basismateriaal waarmee ze aan de slag kunnen: een ‘net-pakket’ in bruikleen met onder meer een papierklem, een paar plastic handschoenen, een infopakket met nuttige informatie en telefoonnummers, …

Het takenpakket van een ZOROOS is zeer uiteenlopend en volledig vrijblijvend. Het merendeel van hen gaat afval ruimen, ook wel ‘plandelen’ genoemd, en meldt defecten aan het openbaar domein via het O-Punt. Verder geven zij ook vaak uitleg aan nieuwkomers in de buurt over het afvalbeleid van de Stad. Een aantal van hen verzorgt de boomspiegels in de straten en zorgt met het aanplanten van nieuwe bloemen en planten voor heel wat kleur in de wijk.

ZOROOS nog beter ondersteunen

Eind vorig jaar werd een vragenlijst gelanceerd aan alle leden van de ZOROOS om hun wensen en noden in kaart te brengen en hen nog beter te leren kennen en te ondersteunen. Meer dan vijftig ZOROOS vulden de enquête online of op papier in. Dit resulteerde in een representatieve kijk op de resultaten.

De enquête getuigde vooral van veel positieve reacties. Zo raadt het leeuwendeel van de ZOROOS anderen aan om zich bij hen aan te sluiten en ervaart men het deel uitmaken van de ZOROOS als zeer positief.

Ook blijkt dat het merendeel van hen al minimum 2 jaar aan de slag is als ZOROOS. Bijna 40% gaat minstens eenmaal in de week afval ruimen. 6% gaat zelfs elke dag op pad om hun Stad proper te maken. Een ZOROOS gaat voornamelijk aan de slag in de straten, maar is ook dikwijls op het strand en in de duinen te vinden.

1 op 5 ZOROOS doet dit samen met anderen. Het lid zijn van de ZOROOS is ook een sociaal gebeuren en brengt bewoners samen.

Schepen van Handhaving Maxim Donck: "We vinden de ZOROOS zo belangrijk dat we dit op een professionele manier zullen blijven ondersteunen. We zijn de ZOROOS heel erg dankbaar om samen onze straten net te houden."

Zin om mee te doen?

Zin om ook deel uit te maken van de ZOROOS en aan de slag te gaan als vrijwilliger? Maak dan telefonisch een afspraak via 059 25 86 36 of stuur een e-mail naar zoroos [at] oostende.be. En neem een kijkje op https://www.oostende.be/zoroos.