Houders van een parkeerkaart voor mensen met een handicap hebben recht om te parkeren op exclusief voor hen voorziene parkeerplaatsen. Oostende telt momenteel 644 zo’n parkeerplaatsen. In Oostende mogen houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap ook gratis bovengronds parkeren op alle betalende parkeerplaatsen.

De parkeerkaart is persoonlijk en dient altijd in de wagen waarmee men rijdt en parkeert zichtbaar aanwezig te zijn, achter de voorruit. Ongeacht de plaats waar men parkeert, is de aanwezigheid van de fysieke parkeerkaart verplicht.

Eens geregistreerd, altijd en overal te gebruiken

Oostende werkt met een scanwagen, die nummerplaten screent. Om de controle van deze parkeerkaart te kunnen doen, is een eenmalig registratie in onze systemen noodzakelijk. Op 1 september stapt Oostende daarom over op het overkoepelend platform handyPark. Eens geregistreerd in handyPark geldt het parkeerrecht in alle deelnemende steden en gemeenten.

Meerdere nummerplaten mogelijk via handyPark

Onlangs kregen alle geregistreerde gebruikers een brief of mail van het Parkeerloket. Daarin worden ze uitgenodigd om zich te registreren op handyPark en worden ze geïnformeerd over alle praktische info over het gebruik van de applicatie.

Gebruikers moeten hun parkeerkaart voor personen met een handicap registreren in de handyPark app of op de handyParkwebsite. Daar kan men ook de gewenste nummerplaten ingeven. Het aantal te registreren nummerplaten wordt niet meer beperkt. Deze moeten ook niet meer op voorhand doorgegeven worden. Gebruikers kunnen dus zoveel nummerplaten linken aan hun kaart als gewenst. Wel moet men bij het parkeren de nummerplaat die men gebruikt activeren in de parkeersessie. Er kan slechts één nummerplaat tegelijk op actief staan.

Het is belangrijk dat houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap bij elke parkeersessie op reguliere parkeerplaatsen hun parkeersessie activeren via handyPark én tevens verplicht de parkeerkaart zichtbaar achter de voorruit leggen.

Maxim Donck, Schepen voor Samenleven: "Met HandyPark zetten we opnieuw een stap richting een stad waar iedereen vlot en zelfstandig zijn weg vindt. Eén keer registreren volstaat om zorgeloos te parkeren in heel Oostende. Bovendien kan men meerdere nummerplaten linken aan één kaart. Zo maken we parkeren een pak eenvoudiger voor mensen die minder mobiel zijn, zonder extra administratieve drempels."

Parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap

Wie parkeert op een parkeerplaats die specifiek is aangeduid voor personen met een handicap dient steeds de persoonlijke parkeerkaart zichtbaar achter de voorruit te leggen. Op deze voorbehouden plaatsen hoeft men de handyParkapp niet te gebruiken om een parkeersessie te starten.

Infosessies najaar door het Parkeerloket

Stad Oostende probeert om de gekende gebruikers zo snel en maximaal mogelijk te laten overstappen op handyPark. Dit wordt nauwgezet opgevolgd door het team van het Parkeerloket. Naast de persoonlijke brief, kan men zich ook richten tot het Parkeerloket zelf voor hulp. Ook de Digidokters in de OC's helpen graag bij het installeren en de registratie bij handyPark. Alle informatie is ook terug te vinden op de de stadswebsite www.oostende.be/parkeren en via sociale mediakanalen wordt eveneens gemobiliseerd om te registreren. In het najaar organiseert het Parkeerloket nog infosessies in de OC's. De data worden weldra bekend gemaakt.

Wie vragen heeft kan zich informeren via www.oostende.be/parkeren of zich richten tot het Parkeerloket, Gistelsesteenweg 1C, 8400 Oostende, op 059 65 06 75 of via parkeerloket@ag-oostende.be. Meer info, handleiding en downloaden van de app via www.handypark.be.