383 nieuwe schoolbanken in Oostende dankzij huurondersteuning

Op 24 maart 2024, over deze onderwerpen: Onderwijs

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert bijna € 111.946 per jaar in schoolgebouwen van het gesubsidieerd onderwijs in Oostende via een tussenkomst in de huur. Zij kunnen namelijk financiële steun krijgen om gebouwen te huren. In Oostende komen er op die manier extra schoolbanken voor  383 leerlingen. “We kunnen de onderwijskwaliteit enkel verhogen wanneer we ook in infrastructuur blijven investeren”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Huren is een goede piste om snel en flexibel plaatsen bij te creëren in kwalitatieve schoolinfrastructuur.”

Schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) kunnen voor hun jaarlijkse huur financiële steun van AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs) krijgen. Vlaanderen trekt deze regeerperiode een half miljard euro extra uit voor scholenbouw. In totaal zal er voor schoolinfrastructuur € 3 miljard geïnvesteerd worden. Maar het kost tijd om scholen te bouwen of te verbouwen. Daarom is huren voor scholen vaak een piste om extra plaatsen in de klas te realiseren.

Weyts investeert daarom jaarlijks zo’n € 111.946 in scholenbouwprojecten in Oostende. 383 leerlingen zullen gebruik maken van deze extra infrastructuur. Concreet gaat het over:

Gemeente School Onderwijsvorm Aantal leerlingen gebruikten te huren gebouw Bedrag per jaar
Oostende Vrije Basisschool - Zeebries Basisonderwijs 50 € 36.154,89
Oostende Vrije Basisschool - Onze-Lieve-Vrouwecollege Mariakerke-Lijsterbeslaan Basisonderwijs 133 € 24.500,00
Oostende Vrije Basisschool - Onze-Lieve-Vrouwecollege Mariakerke-Lijsterbeslaan Basisonderwijs 100 € 31.397,66

€ 19.893,84

Fractieleider Steven Nagels: “Door te huren geven we ook een nuttige nieuwe invulling aan leegstaande gebouwen in de buurt van een school waar plaatsen tekort zijn.”