Aanwerving bij Grote Post oneerlijk

Op 9 oktober 2014

Extra ronde

Anseeuw en Waldmann voeren bewijzen op met een overzichtstabel met de verschillende stappen van de aanwervingsprocedure. "De geselecteerde kandidaat is na vele objectieve
selectieproeven op een lagere plaats geëindigd. Na een laatste gesprek met de dagelijkse leiding werd de volgorde omgegooid en eindigde de kandidaat plotseling als eerste. Die laatste stap gebeurde zonder transparantie. We weten niet eens wat die criteria zijn of de schaal van die punten", meent Waldmann.

Bewijzen?

Björn Anseeuw gaat nog een stapje verder. "Het liep grondig fout bij de aanwerving van de nieuwe communicatieverantwoordelijke, een kabinetsmedewerker van voormalige sp.a-staatssecretaris John Crombez. Na een procedure van zes ronden werd plots een zevende ronde gehouden onder de noemer 'Team 14.06'. Waarvoor die naam staat is een raadsel. Daarin werden voor het eerst afgeronde quoteringen gebruikt waardoor de kandidaat van de vierde naar de eerste plaats ging. Een bijzonder doorzichtige kunstgreep. De stokoude politieke structuur bij de traditionele partijen maakt transparantie onmogelijk." Beide raadsleden benadrukken niet de communicatieverantwoordelijke met de vinger te wijzen, maar 'enkel de manier van de aanwerving'. "We hebben een aantal voorstellen gedaan om de openheid van het bestuur te verhogen, maar die werden van tafel geveegd."

Achtergrond

Hilde Veulemans (CD&V), voorzitter van de raad van bestuur reageert: "Na een procedure met een jury werd uit zeventig kandidaten een selectie gemaakt van de vier beste. De laatste interne ronde was echter niet nodig, maar met die ronde hebben we uiteindelijk ook geen rekening gehouden. We hebben naar de kandidaat geluisterd en in eer en geweten besloten dat die het meest geschikt was. De kennis van het Oostendse netwerk gaf de doorslag. De verwarring over die extra punten is nergens voor nodig. Dat de persoon toevallig een politiek verleden heeft, is
niet van tel. Op het einde van het jaar volgt trouwens een evaluatie. Als Waldmann en Anseeuw tot de bestuursraad willen behoren, moeten ze die vraag indienen in de gemeenteraad."