Actieplan Oostendse stadsbestuur tegen illegalen is onvoldoende

Op 8 september 2011

N-VA Oostende stelt bij monde van kamerlid Manu Beuselinck dat het plan van het stadsbestuur om nu plots 20 illegalen per dag op te sluiten onvoldoende is.  Wel is hij tevreden dat hij, na zelf maanden het probleem te hebben aangekaart, het punt eindelijk op de politieke agenda ziet verschijnen.  “Jarenlang heeft het stadsbestuur de toestand op z’n beloop gelaten, nu komt ze plots, aangestoken door verkiezingskoorts, aandraven met een actieplan.” aldus Manu Beuselinck.  “Al die tijd heeft het stadsbestuur bij monde van de burgemeester uitgeschreeuwd dat hij er niets kon aan doen, nu kan hij dat plots wel.  Het is schrijnend dat hij de Oostendenaars zo een rad voor de ogen blijft draaien.”

Na maanden aandringen staat punt eindelijk op politieke agenda

“Ikzelf heb de voorbije maanden het probleem aangekaart  en het stadsbestuur al verschillende keren op haar verantwoordelijkheid gewezen.”  Manu Beuselinck dringt al maanden aan op een betere beveiliging van het havengebied.  De aanwezigheid van de haven is namelijk de enige reden waarom illegalen naar Oostende komen.  “Tot vorige maand lachte het stadsbestuur  alle problemen weg.  Nu is het plots alle hens aan dek.” zegt Beuselinck.  “Het kan niet anders of ze hebben last van een acute aanval van verkiezingskoorts.”

Oplossing is geen oplossing

Manu Beuselinck stelt dat oplossing die nu wordt voorgesteld geen oplossing is.  “Feiten van openbare orde moet worden aangepakt, in dat opzicht is actie een altijd goede zaak.  Voor dit probleem zal het niet voldoende zijn.“ aldus Beuselinck.  “Het is een zeer mediagenieke ingreep, dat wel.  De enige echt zinvolle actie die het stadsbestuur hier kan ondernemen is het probleem aan de wortel aanpakken:  zorg ervoor dat illegalen de oversteek hier niet meer kunnen maken.  Dan blijven ze vanzelf weg.”

Stadsbestuur geeft na veel bochtenwerk eindelijk toe dat ze jarenlang heeft laten betijen

De uitlatingen van Johan Vande Lanotte en Jean Vandecasteele zijn bij N-VA duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. “Jarenlang heeft de burgemeester uitgeschreeuwd dat hij geen enkele bevoegdheid heeft om het probleem mee aan te pakken.  Als je ze nu doodleuk hoort vertellen dat de stad bij feiten van openbare orde kan optreden, dan vraag ik me af waarom ze al die jaren niets heeft ondernomen” zegt Beuselinck.  “De Oostendse bevolking is al jaren het slachtoffer van de overlast en criminaliteit die illegalen teweeg brengen.   Het is dan ook een kaakslag voor de Oostendse bevolking dat die twee dat nu zonder schaamte nog durven komen vertellen.  Zo lachen ze de mensen eigenlijk uit.“

Bart Tommelein weet het precies niet zo goed meer

“Op 21 mei van dit jaar stelt Bart Tommelein nog dat de federale overheid enkel aan symptoombestrijding kan doen.  Toen klonk het nog dat de overheid kort op de bal speelde in dit dossier.  Vandaag, amper drie maand later eist hij plots een noodactieplan.” aldus Manu Beuselinck.  “Als je weet dat Open-VLD al sedert 1999 onafgebroken in de federale regering zit en al 8 jaar de minister van Binnenlandse Zaken levert, is het duidelijk dat zijn houding(en) enkel zijn geïnspireerd door partijpolitieke belangen.  Hij eist namelijk een actieplan van bijna alle federale ministers… behalve van minister Turtelboom (Open-VLD).