Burgemeesterswissel zorgt voor onenigheid binnen Oostendse bestuursmeerderheid: N-VA wil gemeenteraad vervroegd bijeenroepen.

Op 27 mei 2015, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Integratie

Gisteren keurden de Oostendse sp.a-leden de lang aangekondigde burgemeesterswissel goed.  Uiterlijk eind augustus neemt Johan Vande Lanotte de fakkel over van Jean Vandecasteele. “Uit reacties op Terzake en Focus WTV blijkt echter dat deze wissel voor onenigheid zorgt binnen de sp.a-fractie.  De manier waarop gemeenteraadslid en voormalig schepen voor de sp.a, Yves Miroir er de vinger op de wonde legt, is vrij ongezien, al maakt hij wel heel erg duidelijk dat het hommeles is binnen de grootste fractie van deze meerderheid,” zegt N-VA-fractieleider Björn Anseeuw.

Maar er is meer: Anseeuw vreest voor een totaal gebrek aan slagkracht binnen de Oostendse meerderheid: “Het was al geen slagkrachtig bestuur, maar het ziet er naar uit dat het er niet beter op wordt.  Zeker als je ziet dat CD&V nu ook hun schepenwissel koppelt aan deze burgemeesterswissel.  Bart Plasschaert moet straks Hilde Veulemans opvolgen als schepen, alleen zijn er nogal wat leden van de meerderheid niet vergeten dat hij als OCMW-raadslid afspraken heeft gemaakt met het Vlaams Belang om wat meer mandaten binnen te halen.  Als klap op de vuurpijl komt Open-VLD doodleuk uit de lucht vallen met de mededeling dat ze niet zeker weten of ze haar goedkeuring zal geven.”

De N-VA wil daarom de gemeenteraad zo snel als mogelijk bijeen roepen: “Dat kan vanaf het ogenblik dat we ons met 14 gemeenteraadsleden achter die vraag scharen.  Zelf hebben we 10 zetels in de gemeenteraad, Groen heeft er 4. We hopen dan ook dat we hier samen werk kunnen van maken.  Want het is echt nodig. Oostende heeft vandaag meer dan ooit nood aan een daadkrachtig bestuur met een sterke visie.  Vandaag is de samenhang tussen de verschillenden
meerderheidsfracties blijkbaar helemaal zoek.  Erger nog: zelfs binnen de grootste meerderheidsfractie staan de neuzen niet in dezelfde richting.  Oostende en de Oostendenaren verdienen beter, veel beter.  Ze hebben dan ook recht op heel wat antwoorden.  De uitdagingen waarvoor we vandaag in Oostende staan zijn immens.  Deze meerderheid komt vandaag evenwel niet verder dan een stoelendans,”
besluit Björn Anseeuw