CD&V-schepen Krista Claeys geeft N-VA gelijk: mobiliteitsvisie voor Oostende ontbreekt en ondertunneling Torhoutsesteenweg moet in vraag worden gesteld.

Op 5 maart 2013

N-VA Oostende neemt akte van het voorstel van Krista Claeys om een volksraadpleging te houden over de ondertunneling van de Torhoutsesteenweg.  Tegelijk stelt de partij zich vragen bij de geloofwaardigheid van dit voorstel.  Fractieleider Björn Anseeuw: “Blijkbaar heeft de schepen dit enkel doorgesproken binnen de eigen partij. Als Krista Claeys dit echt meent, had ze dit natuurlijk éérst doorgesproken met haar coalitiepartners en dan pas gecommuniceerd.  Hiermee hengelt ze nogal doorzichtig naar de gunst van de buurtbewoners.  Die mensen zijn niet dom en weten wel beter.”  Dat een partij vanuit de meerderheid N-VA nu volgt in de stelling dat de tunnel in vraag moet worden gesteld, kan dan weer op bijval rekenen bij N-VA.  “Het is altijd onze stelling geweest dat een peperdure tunnel, minstens 25 miljoen euro, geen oplossing is voor de problemen op de Torhoutsesteenweg.  Temeer omdat dit project niet kadert in een ruimer plaatje, een totaalvisie over mobiliteit in Oostende.  Een totaalvisie waarvan de schepen nu zelf zegt dat die er niet is.” aldus N-VA-gemeenteraadslid Werner Verbiest die het dossier van nabij opvolgt.

Veiliger fietsverkeer kan er nu al, zonder tunnel

De ondertunneling van de Torhoutsesteenweg ter hoogte van de Elisabethlaan is geen oplossing voor de zwakke weggebruikers.  Dat zegt Werner Verbiest.  “Voor de zwakke weggebruiker is een tunnel helemaal niet nodig.  Het volstaat om te werken met een veilige opstelstrook voor fietsers  waardoor kan gewerkt worden met omgelegde fietspaden aan het kruispunt zelf.  Op die manier valt het risico op dodehoek-ongevallen weg.  Dit is een ingreep die de stad nu al kan en moet uitvoeren, waardoor het onmiddellijk een stuk veiliger wordt voor fietsers.” 

Tunnel is ook geen oplossing voor verkeersdrukte op Torhoutsesteenweg

De ontwerper van de tunnel zegt zelf dat er hiaten zitten in het nut van de tunnel.  Meer nog: door een tunnel zullen kruispunten van de Torhoutsesteenweg met Mariakerkelaan , Gelijkheidstraat en Stuiversstraat  een stuk gevaarlijker worden dan vandaag.  “Vooraleer men kiest voor de tunnel moet men onderzoeken wat de impact ervan is op de omliggende straten en kruispunten.  Tegelijk moet men onderzoeken of de verkeersdrukte op de Torhoutsesteenweg niet kan worden verminderd door bijvoorbeeld een ringweg.  Tot op vandaag is dat niet gebeurd.  Ik blijf erop aandringen dat die zaken alsnog worden onderzocht vooraleer verder te gaan met de plannen van de tunnel.” besluit Werner Verbiest.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is