Een nieuwe ringweg voor Oostende meer dan nodig.

Op 8 mei 2014

De Torhoutsesteenweg is één van de belangrijkste wegen om Oostende te bereiken.  Alleen is het er elke dag opnieuw, aanschuiven geblazen.  Die slechte bereikbaarheid is nefast voor de leefbaarheid van de stad.  Dat zegt Oostends N-VA-fractieleider Björn Anseeuw: “Daarom willen we met de N-VA dat er werk wordt gemaakt van een stuk ringweg tussen de Torhoutsesteenweg en de A10.  Een nieuwe ringweg is een goede zaak voor de economische leefbaarheid en de leefomgeving van de duizenden Oostendenaars die rond de Torhoutsesteenweg wonen.  Ook de verkeersveiligheid zal er wel bij varen.”

Meer verkeersveiligheid

Zo moet het doorgaand verkeer vanop de Torhoutsesteenweg, richting Oostkust en A10, niet langer tot aan de Elisabethlaan aanschuiven.  “Met die ring kunnen we het aantal voertuigen op de Torhoutsesteenweg met 30% verminderen.  Voor het zware vrachtvervoer loopt dat zelfs op tot 40% doorgaand verkeer dat we er kunnen vermijden.  Het Oostendse kruispunt met het hoogst aantal dodelijke verkeersslachtoffers ligt ook uitgerekend op dat traject.  Doorgaand en dus overbodig verkeer moeten we daar meer dan ooit vermijden,” aldus Björn Anseeuw.

Goede bereikbaarheid voor een sterke lokale economie

Het gevolg van de files vandaag is dat het voor bezoekers niet aantrekkelijk is om Oostende langs de Torhoutsesteenweg te bezoeken.  “Voor een toeristische stad als Oostende is dat natuurlijk een slechte zaak.  Ook voor ondernemers is de slechte mobiliteit op die as een probleem.  Mensen die beroepsmatig over de Torhoutsesteenweg moeten, verliezen tijd, verbruiken bijvoorbeeld meer brandstof en verliezen zo geld,” zegt Anseeuw.

Voorstel N-VA respecteert natuur en bedrijventerrein ongemoeid

De N-VA stelt een traject voor waarmee ze het Groen Lint en het krekengebied ongemoeid laat.  Hetzelfde geldt voor het bedrijventerrein tussen de Gistelsesteenweg en de A10.  Björn Anseeuw: “We hebben gezocht naar een haalbaar traject.  Daarom stellen we voor om het grootste deel van de ringweg te realiseren door een opwaardering van de Klemskerkestraat.  Zo respecteren we de bestaande omgeving en komen we toch tot oplossingen.”

Verkeersstructuur na meer dan 100 aanpassen met blik op de toekomst.

Een nieuwe ringweg tussen de Torhoutsesteenweg (ter hoogte van de Kromme Elleboog) en de A10 komt niet alleen tegemoet aan de verzuchtingen van vandaag, ze bereidt de stad ook voor op toekomstige ontwikkelingen.  “Als je weet dat de oude ring, de Elisabethlaan die aansluit op de autosnelweg, een traject is dat dateert van 1906.  Dan moeten we na meer dan 100 jaar de verkeersstructuur van Oostende durven herzien.  Een betere ontsluiting van Oostende met vlotter verkeer van en naar de West- en Oostkust, is trouwens ook een goede zaak voor de steden en gemeenten in de ruime omgeving.  Het gaat dus ook een stukje om hun toekomst.  Daarom hoop ik dat alle politici, niet alleen over de partijgrenzen maar ook over de gemeentegrenzen heen, hun schouders mee onder dit project willen zetten.” besluit Björn Anseeuw