Eerst garanties voor leefbare omgeving, dan pas bouwvergunning voor The White

Op 3 september 2014

Op de site van het Mediacenter moet in de volgende jaren The White verrijzen.  Het is een complex  met onder andere 800 appartementen.  De N-VA maakt zich na het lezen van het project-MER, dat is een rapport over de impact van het project om de omgeving, zorgen over parkeren, verkeersveiligheid, bezonning en windhinder.  Dat zeggen Vlaams volksvertegenwoordiger Björn Anseeuw en gemeenteraadsleden, Werner Verbiest en Maxim Donck: “We hebben niets tegen nieuwe grote projecten voor de stad.  Integendeel: Ze kunnen een nieuwe dynamiek teweeg brengen. Alleen moet de uitwerking van zo’n project voldoende rekening houden met de leefbaarheid van de omgeving,” luidt het.  Voor men start met de bouw van de eerste fase, willen de N-VA’ers ook garanties ingebouwd zien opdat de stad niet wordt opgezadeld met een halve White. 

Schepencollege aansporen om leefbare omgeving te garanderen

Het is geen toeval dat de N-VA nu aan de alarmbel trekt.  “We waarschuwen het schepencollege voor ze een eerste bouwvergunning aflevert.  Er moet namelijk meer aandacht dan nu wordt gesuggereerd in het MER, gaan naar de leefbaarheid van de directe omgeving bij het afleveren van deze bouwvergunning,” zeg Werner Verbiest.

“De stad heeft bovendien voldoende tools in handen om nu minimumvoorwaarden te stellen bij het afleveren van de eerste bouwvergunning zodat dit groot project kan worden ingebed met respect voor de leefbaarheid en de context van de omgeving,” aldus Maxim Donck.

5 ZORGEN OVER DE LEEFBAARHEID VAN DE STAD

  • ZORG 1: parkeergelegenheid

Het project MER zelf suggereert dat 1000 parkeerplaatsen volstaan. Het GRUP daarentegen zegt, op basis van het programma dat ze willen realiseren, dat er meer dan 1300 plaatsen nodig zijn.
Voor ons kan het helemaal niet dat parkeerbehoefte, die verantwoordelijkheid, wordt afgeschoven op de stad bv. Door het uitbreiden van betalend parkeren, zoals wordt gesuggereerd. Met andere woorden: Er moeten voldoende parkeerplaatsen worden voorzien binnen het project zelf.

  • ZORG 2: verkeersveiligheid

Het vermijden van onnodig verkeer in de Van Tyghemlaan is een must. Dat is een woonstraat en dat willen wij zo behouden. We willen niet dat daar al het uitrijdende verkeer door gaat. Het verkeer moet richting Troonstraat worden afgeleid. Ook vinden we niet dat er een sluipweg mag ontstaan op het project zelf zodat de mensen op die manier de verkeerslichten proberen te vermijden.

Er moet ook specifiek aandacht zijn voor de zwakke weggebruiker bv. Door het verhogen van fietspaden.

  • ZORG 3: bezonning

Het RUP zegt: “Er moet rekening worden gehouden met bezonning en schaduwwerking bij plaatsing gebouwen. Er moet een bezonningsstudie worden verricht op 21.03 en 21.09 : de
bezonning moet op die data een ACCEPTABEL RESULTAAT laten zien
.”

Met het voorstel dat nu voorligt is er in de Troonstraat te NO van het project schaduwhinder:

  • Voor 80% van de appartementen 1,5h.
  • Voor 20% van de appartementen 4h.

Cfr. Bart Bronders in GR

16/11/2012:“Het stadsbestuur moet oordelen of dit acceptabel is.” 

De bal ligt dus in het kamp van de drie meerderheidspartijen en bevoegd schepen Bart Tommelein om te oordelen of dit aanvaardbaar is.

  • ZORG 4: Windhinder

Project-MER: In een voetnoot lezen we: “Hier wordt aangenomen dat windgevaar optreedt als de uurgemiddelde lokale windsnelheid meer dan 15 m/s bedraagt.” 

Een windsnelheid van 15 m/s of 54km/h is bij ons niet ongebruikelijk. Vandaar dat we voorstellen het volgende moet gebeuren vóór er een bouwvergunning wordt afgeleverd:

  • Duidelijkheid scheppen over de te verwachten toekomstige windhinder in de onmiddellijke
    woonomgeving en de voorgestelde oplossingen.
  • Onderzoeken welke maatregelen door projectontwikkelaar worden genomen om deze windhinder te milderen.

 

  • ZORG 5: Een volledig afgewerkte White

De stad mag nooit worden opgezadeld met een site die slechts gedeeltelijk ontwikkeld is. Daarom moeten er garanties voor de stad op een volledige ontwikkeling worden ingebouwd als voorwaarde/hefboom voor de start van elke fase. Dat kan bv. door:

  • de stad opnieuw eigenaar van de niet-ontwikkelde grond bij onvolledige
    realisatie project te laten worden
  • een procentuele bankwaarborg per niet gerealiseerde wooneenheid / m² commerciële
    ruimte /…

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is