Forse verhoging belasting op tweede verblijven bedreiging voor Oostendse toeristische sector

Op 29 maart 2013

Ondanks de dure eden die voor de verkiezing werden gezworen door CD&V en Open VLD, verhogen de belastingen in Oostende toch.  Dat zegt N-VA-gemeenteraadslid Maxim Donck:  “Met een forse verhoging (+54%)  van de belasting op tweede verblijven, zoekt het Oostendse stadsbestuur het geld niet enkel bij niet-Oostendenaars.  Tegelijk zet ze de toeristische sector, de horeca en kleinhandel die deels afhankelijk zijn van het tweede verblijfstoerisme, onder druk.”

Niet alle tweede verblijven over één kam scheren

Iedereen die van onze stad geniet, moet bijdragen.  Anderzijds moet je jezelf als toeristische stad ook niet uit de markt prijzen.  Maxim Donck: ”Door alle tweede verblijven over één kam te scheren en te onderwerpen aan dezelfde forse verhoging, dreig je het tweede verblijfstoerisme in onze stad te duur te maken.  Niet alle tweede verblijven in Oostende zijn uit marmer opgetrokken paleizen: maar liefst 40% zijn niet meer dan kleine studio’s.”

N-VA heeft in de gemeenteraad van 23 maart dan ook gepleit om vanaf volgend jaar, net zoals in veel andere kustgemeenten nu al gebeurt, verschillende tarieven, afhankelijk van het soort tweede verblijf, toe te passen.  Dat is ook een stuk rechtvaardiger en beter voor het toerisme in de stad.