N-VA Oostende dient klacht in voor onregelmatigheden verkiezingsuitgaven SP-A-kandidaat

Op 14 november 2012

N-VA Oostende heeft een klacht ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.  De partij doet dat omdat ze ernstige onregelmatigheden heeft vastgesteld bij de verkiezingsuitgaven van één bepaalde kandidaat op de SP-A-lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen.  Dat zegt N-VA-voorzitter Björn Anseeuw: “Kandidaten mogen in de laatste drie maanden voor de verkiezingen slechts een wettelijk vastgelegd bedrag uitgeven voor hun campagne.  In diezelfde periode mogen ze ook geen geschenken uitdelen aan de kiezers.  We hebben heel wat aanwijzingen dat één bepaalde kandidaat zich niet aan die regels heeft gehouden.  Die regels zijn niet onbelangrijk: ze moeten er voor zorgen dat de kiesstrijd niet met ongelijke wapens wordt gestreden.”

Klacht werd ook ondertekend door alle 10 verkozenen en eerste twee opvolgers

De klacht werd niet alleen ondertekend namens de partij.  Ook de 10 verkozenen en de eerste twee opvolgers ondertekenden de klacht.  “Een propere politiek begint bij het naleven van de wet.  Alle ondertekenaars willen een krachtig signaal geven dat het hen menens is.  We vragen nu dat de Raad voor Verkiezingsbetwistingen haar werk grondig en in alle sereniteit kan doen.” besluit Björn Anseeuw.