N-VA Oostende kijkt met gemengde gevoelens naar verkoop Hotelschool

Op 4 juli 2013

Er zat meer in. Dat is het gevoel dat bij de N-VA overheerst naar aanleiding van de verkoop van de Hotelschool voor 40 miljoen euro.  Tegelijk beseft de N-VA dat er geen andere keuze was dan nu over te gaan tot de verkoop.  Dat zegt Björn Anseeuw, fractieleider van de N-VA.  “Het is jammer maar ook frappant dat er van de 17 geïnteresseerden slechts één investeerder een geldig bod heeft uitgebracht.  Hierdoor kon de concurrentie bij het opbod niet spelen waardoor AGSO is blijven steken op het minimumbod van 40 miljoen euro.  Een bod dat AGSO wegens haar acute geldnood niet kon weigeren.”

Stad gaat niet helemaal vrijuit voor (te) lage prijs

Verschillende oorzaken liggen aan de grondslag van de eerder lage prijs.  “De economische crisis speelt hier ongetwijfeld een rol.  Banken staan niet meer te springen om grote vastgoedprojecten her en der te financieren.  Daar kun je als lokaal bestuur weinig aan doen”, aldus Björn Anseeuw.  “Dat neemt niet weg dat de stad wel zelf mee oorzaak is van een dreigend overaanbod van appartementen in Oostende door tegelijk grote projecten als de site Mediacenter en de Oosteroever te ontwikkelen.  Dat geldt trouwens ook voor het gebrek aan rechtszekerheid voor een potentiële investeerder: door het ontbreken van een RUP is vandaag nog onvoldoende zeker wat de bouwpromotor zal mogen ontwikkelen op die site.  Ook dat zal wellicht hebben meegespeeld in de terughoudendheid van mogelijke investeerders om een hoger bod uit te brengen”, besluit Björn Anseeuw.