N-VA Oostende met scherpe kritiek aanwezig op Occupy Oostende

Op 29 oktober 2011

N-VA Oostende zal op maandag 31 oktober aanwezig zijn op de actie ‘Occupy Oostende’.  Dat zegt voorzitter Björn Anseeuw.  “We voeren mee actie omdat we de houding van de burgemeester ,en bij uitbreiding van de meerderheid, in dit dossier veroordelen.  Als vertegenwoordiger van de stad bij de Gemeentelijke Holding moet de burgemeester steeds bereid zijn om verantwoording af te leggen.”  De keuze om in 2009 nog 3,7 miljoen euro te investeren in de toen al wankele Gemeentelijke Holding kan evenmin op veel begrip rekenen.  “Heel wat centrumsteden lieten de kelk aan zich voorbijgaan.  Oostende niet: als gekke gokkers heeft het stadsbestuur onverantwoorde risico’s genomen met het geld van de Oostendse belastingbetaler.” aldus Björn Anseeuw.  De rekenkunst die Hilde Veulemans aan de dag legt wijst voor N-VA dan weer op onkunde of slechte wil.

Burgemeester moet altijd verantwoording afleggen

N-VA vindt het niet kunnen dat de burgemeester op de vorige gemeenteraad geen verantwoording wilde afleggen als bestuurder van de Gemeentelijke Holding.  “Dat aandeelhouders vertegenwoordigd zijn in het bestuur van de Gemeentelijke Holding is normaal.  Dat die
vertegenwoordigers geen verantwoording willen afleggen aan diegenen die ze vertegenwoordigen is dat helemaal niet.” zegt Björn Anseeuw.  “Goed betaald worden maar je verantwoordelijkheid niet opnemen is van het goeie teveel.  Het is het één of het ander.  Ook al is het pijnlijk om te moeten toegeven dat je er een potje van hebt gemaakt.”

Gekke gokkers tekenden in op kapitaalsverhoging in 2009

De mooie verhalen van de burgemeester en schepen van financiën Veulemans ten spijt, torst de stad Oostende een steeds groeiende schuld.  In 2009 was ook de Gemeentelijke
Holding al noodlijdend.  Voor N-VA is het dan ook onbegrijpelijk dat de huidige meerderheid tegen beter weten in alsnog ruim 3,7 miljoen euro in die Gemeentelijke Holding heeft gepompt.  “Heel wat andere steden en gemeenten verkozen in 2009 om geen gekke dingen te doen en lieten de kelk aan zich voorbij gaan.  De gekke gokkers van Oostende geloofden wel nog in sprookjes.”  zegt Björn Anseeuw.  “Onvergeeflijk als je weet dat de stad zelf al langer het water aan de lippen heeft.”

Ondanks rekenkunst Veulemans: Oostende is 12,4 miljoen euro armer

Hilde Veulemans wil de Oostendenaars dan nog  blaasjes maken door de indruk te willen wekken dat die 12,4 miljoen euro die moeten worden afgeboekt, geen verlies zijn.  “Ze heeft het dan over een ‘puur boekhoudkundig gegeven’.  Ik hoop dat ze die uitleg zelf niet gelooft, “ zegt Björn Anseeuw “dat zou namelijk hét bewijs van onkunde zijn.  In het andere geval is het slechte wil.  Rest ons dan de vraag wat we erger moeten vinden: slechte wil of onkunde?”  Wat er ook van zij: de bezittingen van Oostende zijn 12,4 miljoen minder waard.  “Een verarming van formaat.  Denk
maar aan wat je met 12,4 miljoen euro of een half miljard Belgische frank kunt aanvangen.” besluit Björn Anseeuw.