N-VA Oostende wil aantal zittingen OCMW-raad beperken.

Op 19 maart 2013

N-VA is niet te spreken over de houding die de meerderheidspartijen SP.a, Open VLD en CD&V aannemen in de OCMW-raad.  Een nieuwe bepaling in het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad is in strijd met het OCMW-decreet en dient er schijnbaar enkel toe om zoveel mogelijk presentiegelden uit te betalen aan de raadsleden.  Dat zeggen de drie OCMW-raadsleden voor N-VA Vanessa Brysse, Sofie Defever en Joris Vanhecke.  Hun opmerkingen hierover werden op de raadszitting weggewuifd door de drie meerderheidspartijen. Ze zullen dan ook de gouverneur vragen om deze beslissing te vernietigen.

Van één vergadering twee maken is peperduur en onwettig

Vandaag zijn er twee raadszittingen per maand voor het OCMW.  Elke zitting bestaat uit een openbaar en gesloten gedeelte.  In het openbaar gedeelte worden alle dossiers besproken met uitzondering van die dossiers die betrekking hebben op de persoonlijke levenssfeer van mensen.  Die dossiers worden achter gesloten deuren behandeld.  “Het voorstel van de meerderheid bestaat er in om per maand één openbaar en één gesloten gedeelte van een zitting te hebben.  Eén vergadering dus.  Alleen spreiden ze die over twee dagen waardoor tweemaal presentiegeld moet worden uitbetaald.  Dat is niet alleen verspilling, het OCMW-decreet verbiedt dat ook.  Een besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na een openbare vergadering, met uitzondering van tuchtzaken”, aldus Sofie Defever.

Eén zitting per maand volstaat en is tegelijk een mooie besparing

N-VA stelt dan ook voor om voortaan de OCMW-raad nog slechts één keer per maand samen te roepen.  Vanessa Brysse: “Blijkbaar volstaat het om slechts één OCMW-raad te houden per maand.  We stellen dan ook voor om hier werk van te maken.  Dat de zitting hierdoor wat langer zou duren is voor ons geen enkel probleem.  Het zou een mooie besparing zijn in tijden waarin elke overheid op de kleintjes moet letten.  We moeten dan ook het voorbeeld geven.”

Aantal zittingen beperken beperkt ook administratieve last

Het aantal zittingen beperken zou niet alleen een fikse besparing opleveren.  Het zou ook de werkdruk voor de administratie verminderen.  “Tot vandaag hebben we het verslag van de vorige vergadering nooit op tijd ontvangen. Elke keer krijgen we het verslag van twee vergaderingen geleden.  Met ons voorstel zal dat ongetwijfeld geen enkel probleem meer zijn.  Ook dat kan de goede werking van het bestuur alleen maar ten goede komen”, besluit Joris Vanhecke.