N-VA Oostende wil dat OCMW voortaan ook per SMS communiceert met cliënten

Op 15 mei 2015, over deze onderwerpen: Integratie, Welzijn – OCMW

Sofie DefeverDe N-VA wil een gratis SMS-service voor OCMW cliënten.  Met zo’n sms-service kun je cliënten niet alleen herinneren aan afspraken met hun maatschappelijk werker.  Ook leuke en voor hen interessante activiteiten en evenementen kun je zo extra in de
kijker zetten.  Raadslid Sofie Defever plaatste dit agendapunt op de agenda van de volgende OCMW raad.  “Vandaag heeft zowat iedereen een gsm: jong én oud. Een SMS is een zeer eenvoudig, toegankelijk, snel en goedkoop communicatiemiddel.  Het wordt in real time verstuurd en vaak onmiddellijk gelezen.  Daardoor is het ideaal om cliënten aan een afspraak te herinneren of hun aandacht te vestigen op leuke stadsactiviteiten. 
Deelname aan zo’n activiteiten bevordert ook hun integratie in het bredere maatschappelijke leven,”
zegt Sofie Defever.

Door gemiste afspraken raken cliënten soms in een negatieve spiraal

Ook al komen heel wat OCMW-cliënten hun afspraken met het OCMW vlot na, toch is er een groep die het daar een stuk moeilijker mee heeft.  Sofie Defever: “Ik ken mensen die uit schrik voor rekeningen geen enkele brief openmaken.  Er zijn ook cliënten die heel wat moeite hebben om brieven te begrijpen.  In het Bijzonder Comité Sociale Dienst van het OCMW zien we dat veel cliënten hun afspraken vlot nakomen.  Toch zien we ook dat sommige cliënten het daar moeilijk mee hebben en dat het vanaf dan ook grondig fout loopt: Ze zijn niet op tijd in orde met hun met papierwerk en mislopen zo soms broodnodige inkomsten door een schorsing of stopzetting van hun leefloon.  Vervolgens komen ze in een negatieve spiraal terecht, waardoor hun traject naar een beter leven nog langer duurt.  Een korte SMS kan voor hen zeker een grote hulp zijn.”

 Meer integratie door vlottere deelname aan activiteiten.

Het kinderspeeldorp, een voorleesmiddag, vuurwerk, een uitstap, …  ook de stad organiseert heel wat leuke en goedkope activiteiten en evenementen.  OCMW-cliënten zijn hiervan niet altijd op de hoogte.  Sofie Defever wil dat er overlegd wordt met de stad over het aanbieden van een SMS-service waarmee OCMW-cliënten die dat wensen, worden uitgenodigd.  “Als ik zie hoeveel briefjes met uitnodigingen voor allerhande activiteiten er uit de boekentas van m’n kinderen komen, dan kan ik me wel inbeelden dat het niet altijd eenvoudig is om daarin je weg te vinden.  Een SMS lijkt me dan ook een prima hulpmiddel om door het bos de bomen te zien, al moeten we er natuurlijk wel voor zorgen dat het geen voortdurende stroom van sms’en wordt” zegt Sofie Defever.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is