N-VA Oostende wil een strenger drugsbeleid

Op 22 november 2014

De N-VA wil een geïntegreerd drugbeleid dat berust op drie pijlers: preventie, hulpverlening en ordehandhaving. Bij de laatste pijler, de ordehandhaving, mag het voor gemeenteraadslid
Maxim Donck wel wat meer zijn.: “Zonder een heksenjacht te willen openen op elke jongere die experimenteert, moeten we hard durven optreden tegen dealers die de gezondheid van onze jongeren in gevaar brengen.  Wanneer de korpschef me bevestigt dat het gebruik van het bijzonder schadelijke XTC sterk toeneemt, is dat toch bijzonder onrustwekkend. Tegelijk zegt het stadsbestuur zelf amper repressief te kunnen optreden, terwijl ze dat wel kan en wat mij betreft zelfs moet.”

Schadelijke inrichtingen sluiten en GAS-boetes voor druggerelateerde overlast

Het stadsbestuur moet een integraal drugsbeleid voeren: voorkomen waar kan, helpen waar nodig en bestraffen waar moet.  Voor dat laatste heeft de stad verschillende instrumenten.  Maxim Donck wil dan ook dat er steevast kordaat wordt opgetreden.  “Op grond van de nieuwe gemeentewet kan de burgemeester overgaan tot de tijdelijke en zelfs definitieve sluiting van bijvoorbeeld discotheken die er geen probleem van maken dat in binnen hun muren wordt gedeald.  Maar ook door bepaalde vormen van druggebruik aan overlast te koppelen, kan men repressief optreden met GAS-boetes.  Het blijft maar een aanzet en het echte werk moet door de politie en het parket gebeuren, maar als stad moeten we ook ons steentje bijdragen,” besluit Maxim Donck.