N-VA Oostende wil toegankelijkheidstoets invoeren voor wegeniswerken en openbare gebouwen

Op 3 mei 2013

N-VA wil zo snel als mogelijk een toegankelijkheidstoets invoeren voor alle openbare en bouwwerken van de stad.  Een toegankelijkheidstoets moet er voor zorgen dat bij wegeniswerken, maar ook bij de bouw of renovatie van openbare gebouwen, steeds nagedacht wordt hoe men tegemoet kan komen aan bijzondere noden van mensen met een beperking.  N-VA-fractievoorzitter Björn Anseeuw: “Te vaak wordt hieraan te weinig aandacht aan besteed.  We hebben niet altijd de reflex om daar aan te denken.  Systematisch de plannen onderwerpen aan zo’n toegankelijkheidstoets, kan daaraan tegemoet komen.  Die toets hoeft de stad ook niet op kosten te jagen.  Dat is dus alvast geen excuus om het niet te doen, zeker als je weet dat het met de vergrijzing om steeds meer Oostendenaars gaat.”

Ogenschijnlijk kleine dingen zijn vandaag soms onoverkomelijk

Wat voor mensen zonder beperking een kleinigheid is, is voor mensen met een beperking soms bijna onoverkomelijk.  Björn Anseeuw: “Met een rolstoel de weg oversteken waar zowel stoeprand als asfalt hoger liggen dan de goot bijvoorbeeld, kan echt gevaarlijk zijn.    Voor blinden en slechtzienden kunnen sommige oversteekplaatsen ook nog een flink stuk veiliger.  Ook in openbare gebouwen kan het type deur, of het plaatsen van drempels een wereld van verschil maken.  Als daar bij de planning van de werken al rekening wordt gehouden, hoeft dat die werken niet altijd duurder te maken.”

Doelgroep wordt steeds groter

Dat zo’n toegankelijkheidstoets geen luxe is, is ook te wijten aan de doelgroep die steeds groeit.  Ook al beseft de N-VA dat de ideale oplossing niet altijd kan worden gerealiseerd, toch wil de partij de lat hoog genoeg leggen.  “Er zijn mensen die worden geboren met een beperking, of die een beperking hebben naar aanleiding van een ongeval of ziekte.  Daarnaast slaat de vergrijzing in Oostende een stuk harder toe dan in de rest van Vlaanderen.  Willen we dat elke Oostendenaar volwaardig kan deelnemen aan het publieke leven in Oostende, dan moeten we er op z’n minst voor zorgen dat ze zich zo vaak mogelijk, op een veilige manier, zelfstandig kunnen bewegen,” aldus Björn Anseeuw

Knelpuntenwandeling opende ogen

Een knelpuntenwandeling georganiseerd door de Commissie voor personen met een Beperking, zette Anseeuw aan het denken.  “Eind april, op een zaterdagvoormiddag, werden alle gemeenteraadsleden uitgenodigd om aan de lijve te ondervinden welke hindernissen mensen met een beperking moeten nemen om zich te kunnen verplaatsen in de stad.  Vier gemeenteraadsleden kwamen er op af.  Het was een vrij confronterende ervaring die me de ogen heeft geopend.  Vandaar dit voorstel,” besluit Björn Anseeuw.