N-VA pleit voor gepersonaliseerde kamerdeuren in woonzorgcentra

Op 4 maart 2015, over deze onderwerpen: Seniorenbeleid, Welzijn – OCMW

N-VA pleit voor gepersonaliseerde kamerdeuren in woonzorgcentraVanessa Brysse, OCMW-raadslid voor de N-VA, wil rusthuisbewoners en hun familie de mogelijkheid geven een fotosticker van hun vroegere voordeur op hun kamerdeur aan te brengen.  “Op die manier helpen we dementerende bewoners de weg naar hun kamer terug te vinden en creëren we een warmer thuisgevoel.”  Brysse zette het
voorstel gisteren op de agenda van de Oostendse OCMW-raad, die vervolgens unaniem besliste om het verder te onderzoeken.

Herinneringen levendig houden

“Ieder van ons heeft het in zijn familie wel al eens van ver of dichtbij meegemaakt. De beslissing om ouders of grootouders in een rusthuis in te schrijven is meestal niet gemakkelijk en wordt uitgesteld tot het écht niet anders meer kan. Eens de knoop doorgehakt, moeten ze heel wat achterlaten: herinneringen, meubels waar ze aan gehecht waren, opschik, …  Kortom het thuisgevoel valt voor hen plots weg en als nieuwe bewoner van een rusthuis moeten ze helemaal opnieuw beginnen”, zegt Vanessa Brysse.

Vroegere voordeur wijst rusthuisbewoners de weg naar kamer

In enkele Nederlandse rusthuizen laat men bewoners al toe om een fotosticker van hun vroegere voordeur op hun kamerdeur aan te brengen. Personen die lijden aan dementie zouden zo
makkelijker hun kamer terugvinden zodra die een deur heeft die ze van vroeger herkennen.  “Als je nu onze rusthuizen binnenstapt, zie je dat alle deuren dezelfde zijn. De bewoners vinden enkel hun kamer terug aan de hand van een kamernummer en hun eigen foto.  Vandaag is het voor hen soms heel moeilijk hun kamer terug te vinden. Bovendien oogt het allemaal nogal eentonig.
Ik denk dat we op die manier niet alleen onze bewoners helpen, maar ook onze woonzorgcentra heel wat gezelliger kunnen maken”
, besluit Vanessa Brysse.