N-VA reageert: “Haven Oostende niet zo goed beveiligd als Havenbestuur laat uitschijnen.”

Op 2 augustus 2011

De Oostendse haven is door zijn zwakke beveiliging een trekpleister voor transitvluchtelingen. Dat zeggen N-VA-kamerleden Manu Beuselinck en Daphné Dumery al maanden. Naar aanleiding van diverse berichten die hierover in de media verschenen heeft het havenbestuur vorige week gereageerd met een goed-nieuws-show op Focus-WTV. De haven zou zeer goed beveiligd zijn met ondermeer bewakingscamera’s en een hekwerk. Dat er in Oostende zo veel illegalen de oversteek naar Engeland willen maken is volgens het Oostendse havenbestuur te wijten aan het slechte federale beleid. Dat het havenbestuur met deze uitspraken zijn eigen verantwoordelijkheid tracht te ontlopen schiet de N-VA’ers in het verkeerde keelgat.

De camerabewaking is niet voldoende om de haven te beveiligen tegen illegalen die de oversteek naar Engeland willen maken” zegt Manu Beuselinck. “De camera’s staan er in hoofdzaak om de materiële belangen van de haven, de goederen, te bewaken. Er zijn onvoldoende camera’s en manschappen om de haven afdoende te bewaken en de pakkans voor de illegalen voldoende hoog te maken. Ook het hekwerk is een zwakke plek in de beveiliging als je ziet dat, net buiten het station, via de elektriciteitskasten van Infrabel, heel eenvoudig over het hek kan worden geklommen. Via deze kasten het bewaakte havengebied bereiken is dan ook een fluitje van een cent” aldus Beuselinck.

Dat alle heil van Brussel moet komen is dan ook wat kort door de bocht” vult Daphné Dumery aan. “Er is inderdaad een structureel probleem wat betreft het aantal federale agenten van de scheepvaartpolitie, het klopt dat de spoorwegpolitie, die uit Brugge opereert, maar zelden in het Oostendse station patrouilleert en ook het opvang- en terugkeerbeleid laat te wensen over. Het gaat echter niet op om alle schuld in de schoenen van het federale niveau te schuiven als je ziet dat het havenbestuur  de beveiliging van deze Schengengrens, waarvoor zij zelf medeverantwoordelijk is, niet doeltreffend kan verzekeren”.

Manu Beuselinck en Daphné Dumery dringen nogmaals aan op een volledige doorlichting van de Oostendse haven. “Wij vragen grondige maatregelen om het probleem van de transitvluchtelingen in Oostende op te lossen” zegt Manu Beuselinck. “Er moet een grondige doorlichting van de beveiliging komen en de zwakke punten moeten worden aangepakt”. Daphné Dumery: “Op het federale niveau moet men zich bewust zijn van de aantrekking die een zwak beveiligde haven uitoefent op illegale vluchtelingen. Men moet duidelijk werk maken van een actieve rekruteringscampagne voor de scheepvaartpolitie zodat het korps eindelijk weer voltallig zal zijn en de Schengencontroles conform onze internationale verplichtingen kunnen worden uitgevoerd.