N-VA wil af van ongelijke Facebookscreening OCMW cliënten

Op 12 maart 2015, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW

Sofie Defever, OCMW-raadslid voor de N-VA, wil af van de ongelijke behandeling van OCMW cliënten wat betreft het Facebookonderzoek:  “Maatschappelijk werkers moeten wettelijk verplicht een sociaal onderzoek voeren naar de leefomstandigheden van cliënten.  Sommige maatschappelijk werkers screenen hiervoor  het Facebookaccount van hun cliënt, anderen doen dat niet. Wél voor de één niet voor de ander, dat kan voor mij niet.  Het lijkt me dan ook beter om ‘mee te gaan met onze tijd’ en dat consequent wel te doen.”  Defever plaatste dit voorstel op de agenda van de OCMW-raad maar tot haar verbazing keurden de meerderheidspartijen het voorstel toch niet goed.  “Deze houding verwondert me.  Huisbezoeken bijvoorbeeld gebeuren wel bij alle cliënten. Waarom dan een extra en modern hulpmiddel niet gebruiken? Dit gaat over een juist beeld krijgen van de cliënt maar bovenal ook over het gelijk behandelen van je cliënten”, zegt Sofie Defever

OCMW Oostende vond al zinvolle informatie op facebookprofielen

Een bijkomende reden waarom de afwijzende houding van de meerderheidspartijen verwondering wekt, is het feit dat het Oostendse OCMW al nuttige informatie heeft ontdekt op verschillende
Facebookprofielen.  “Zo’n profiel bevat vaak zinvolle informatie om een (klein) stukje van de puzzel van de cliënt te leggen.  De voorbije maanden bleek dit al meer dan eens nuttig.  Zo bracht een profiel al eens klaarheid over het al dan niet samenwonen van cliënten. Ook over het verblijf in het buitenland kan Facebook al eens duidelijkheid verschaffen.  Dergelijke informatie kan ons helpen bij het beoordelen of de OCMW-cliënt al dan niet in aanmerking komt voor steun.  We moeten die mogelijkheid dan ook systematisch gebruiken”, besluit Sofie Defever.