N-VA wil dat OCMW Oostende Nederlandse les verplicht voor anderstaligen die steun ontvangen.

Op 28 juni 2013

6 maand, zo lang moeten cursisten in Oostende vaak wachten om een basiscursus Nederlands voor Anderstaligen aan te vatten.  De drie OCMW-raadsleden voor N-VA, Vanessa Brysse, Sofie Defever en Joris Vanhecke trokken op onderzoek.  Ze stelden niet alleen vast dat er te weinig plaatsen zijn, ook het regelmatig volgen van de lessen bleek een probleem.  Nu is in het OCMW beslist dat er extra taallessen worden ingericht bij het Centrum voor Basiseducatie.  N-VA wil een stapje verder gaan.  Vanessa Brysse: “Dat er nu eindelijk werk gemaakt wordt van bijkomende opleidingen juichen we absoluut toe maar op het vlak van het nakomen van de plichten van de cursisten gaat men echter soms nog te vrijblijvend te werk.  Ook met de nieuwe visietekst van het OCMW zijn anderstaligen die OCMW-steun ontvangen, nog steeds niet verplicht om de lessen bij te wonen.”

Wachtlijsten niet goed voor moraal én stadskas

“Anderstaligen die vandaag bij het OCMW van Oostende aankloppen en de taal onvoldoende kennen, moeten nu soms maanden wachten eer ze een cursus Nederlands kunnen volgen. Dat zijn maanden waarin er kostbare tijd verloren gaat. Zo duurt het langer om ze klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.  Noodgedwongen maanden thuis zitten is niet goed voor hun moreel noch voor de stadskas,” merkt Sofie Defever op vanuit het bijzonder comité Sociale Dienst.

Leerkrachten anderstaligenonderwijs betrekken

Vanessa Brysse, zelf leerkracht Nederlands voor anderstaligen, wil dat het regelmatig bijwonen van Nederlandse les verplicht wordt. Ze wil daar ook de leerkrachten zelf bij betrekken: “Ik wil de leerkrachten betrekken in een strengere aanpak van afwezigheden. In de raad stelde ik dan ook voor om een omzendbrief met de eisen van het OCMW omtrent afwezigheden te sturen aan de betrokken onderwijsinstellingen. Tenslotte zijn het vooral de leerkrachten die met dit probleem geconfronteerd worden  Vaak komen cursisten ook pas toe nadat de les is begonnen en vertrekken ze alweer voor het einde van de les  Door hen te verplichten van begin tot einde aanwezig te zijn willen wij anderstaligen wapenen en sterker maken zodat ze niet afhaken.. Goede afspraken zijn hier dan ook nodig.  Zo kunnen OCMW en leerkrachten samenwerken om nog betere resultaten te boeken”, besluit Vanessa Brysse.

OCMW-voorzitter Vens beloofde op de zitting om rekening te houden met dit voorstel.  Daarmee bewijst de N-VA dat ze met een constructieve houding vanuit de oppositie ook voor de nodige verandering kan zorgen.