N-VA wil dat OCMW-raad voortaan beslist over beëindigen van vrijwilligersovereenkomsten

Op 20 februari 2013

N-VA Oostende stelt voor om het verbreken van vrijwilligersovereenkomsten tussen OCMW en vrijwilligers, te laten beslissen door het bevoegde comité binnen de OCMW-raad of door de OCMW-raad zelf.  De partij doet dat in de nasleep van de zaak waarbij 11 vrijwilligers op staande voet  aan de deur werden gezet op aangeven van de administratie.  OCMW-raadslid Sofie Defever (N-VA): “Ik wil met dit voorstel er voor zorgen dat er op een volwassen manier met de vrijwilligers wordt omgegaan.  Vrijwilligerswerk is van onschatbare waarde.  Als OCMW moeten we daar dan ook met de grootste zorg mee omgaan.  Mijn voorstel komt daaraan tegemoet.”

Sofie Defever zet voorstel op de agenda van 5 maart

Sofie Defever wil haar voorstel bespreken op de volgende OCMW-raad van 5 maart.  Ze hoopt dat ze, ook al is het een voorstel vanuit de oppositie, bijval krijgt vanuit de meerderheidspartijen.  “Personeel aanwerven of laten afvloeien is nu al een zaak van de OCMW-raad.  Ook al is een vrijwilligersovereenkomst niet hetzelfde als een arbeidsovereenkomst, het gaat om mensen.  Het lijkt me een goed idee om ook met die  vrijwillige medewerkers goeie afspraken te maken en mogelijke problemen bij de samenwerking ernstig te nemen.  Als OCMW-raad moeten we evenveel zorg dragen voor alle medewerkers”, zegt Sofie Defever die daarmee hoopt dat de nodige lessen worden getrokken uit wat is gebeurd met de 11 vrijwilligers.

Werk maken van eerherstel voor 11 ontslagen vrijwilligers

Als dit voorstel wordt goedgekeurd, komt het evenwel te laat voor de 11 vrijwilligers die werden ontslagen.  Hun dossier zou volgens dit voorstel bijvoorbeeld besproken moeten worden in het comité seniorenzorg of in de OCMW-raad zelf.  Toch wil Defever dat vanuit het OCMW werk wordt gemaakt van eerherstel.  “Vandaag werd nog altijd geen zware fout van die vrijwilligers aangetoond.  Toch werd de samenwerking koudweg stopgezet.  In de pers werden ze aan de schandpaal genageld met insinuaties van diefstal.  Het minste wat we die mensen vanuit het OCMW moeten aanbieden, is een vorm van eerherstel en herstelbemiddeling”, besluit Sofie Defever.