N-VA wil nieuw zwembad op De Schorre

Op 2 oktober 2012

N-VA stelt voor om een nieuw zwembad te bouwen op het sportpark De Schorre.  De partij vreest namelijk dat een renovatie zeer duur zal zijn en langer zal duren dan voorzien.  N-VA wil vermijden dat scholen en verenigingen het maanden of misschien zelfs langer zonder zwembad moeten doen.  N-VA-lijsttrekker Björn Anseeuw: “Tijdens de bouw van het nieuwe zwembad kan het bestaande openblijven.  Zo kunnen Oostendse scholen en verenigingen, maar eigenlijk alle inwoners, blijven zwemmen.  Wanneer het nieuwe zwembad af is, willen we het oude afbreken om zo op een schitterende locatie in de stad open ruimte creëren in de vorm van een park.”

Vrees bestaat dat renovatie veel langer zal duren

Na 36 jaar dienst is het Stedelijk Zwembad dringend aan vernieuwing toe.  Het huidige stadsbestuur kiest ervoor om het bestaande zwembad in 2014 te renoveren.  N-VA Oostende wil dat de stad een nieuw zwembad bouwt op het sportpark De Schorre.  Tot zolang kan het oude openblijven.  Op die manier moeten Oostendenaars het niet voor maanden of misschien wel jaren, zonder zwembad stellen.  Björn Anseeuw:  “Om haar zwembad, dat veel kleiner is, te renoveren, sloot Bredene haar zwembad al een jaar.  Ik vrees dan ook dat het opwaarderen van het Oostendse zwembad tot de standaard van vandaag, veel langer zal duren dan de paar maanden die men vooropstelt.”

Moeten uitwijken naar andere gemeenten dreigt verenigingen parten te spelen

Sofie Defever, N-VA-kandidaat en mama van 3 jongens in de zwem- en waterpoloclub, vreest dat zwemverenigingen die het te lang zonder zwembad moeten doen het moeilijk zullen krijgen om leden en trainers aan zich te blijven binden.  “De sportverenigingen in onze stad zijn van onschatbare waarde.  Zelfs al kunnen ze uitwijken naar zwembaden in Bredene en Middelkerke, dreigen ze het moeilijk te krijgen.  Vooral voor jonge zwemmertjes en hun ouders, is het niet altijd eenvoudig om zich daarop te organiseren.  We moeten dan ook een oplossing bieden zodat ze in Oostende kunnen blijven zwemmen.”

Op plaats van oude zwembad park aanleggen voor evenementen

Op de plaats van het bestaande zwembad wil N-VA een park aanleggen.  “Onze stad heeft weinig open ruimte.  Met ons plan krijgen we de kans om op een prachtige locatie een park aan te leggen dat ook sporadisch kan worden gebruikt voor optredens, festivals of evenementen.  Tegelijk kunnen de Koninklijke Gaanderijen en het Thermae Palace hun grandeur van weleer terugkrijgen.  Wat we zeker niet willen is dat het zwembad plaats maakt voor een ander gebouw.” besluit Anseeuw.