N-VA wil terugbetaling gemeentelijk aandeel onroerende voorheffing eerste woning tot 35 jaar

Op 27 maart 2013

Een woning kopen is voor steeds minder jongeren weggelegd.  N-VA Oostende steunt dan ook maatregelen die jonge kopers ondersteunen om zo ook jonge actieven aan onze stad te binden. Dat zegt N-VA-gemeenteraadslid Charlotte Verkeyn: “Het huidige voorstel waarbij de stad de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing zal terugbetalen aan jonge kopers zien wij dan ook graag op tafel liggen, maar deze maatregel gaat lang niet ver genoeg.  Daarom hebben we op de gemeenteraad een voorstel ingediend om plan van het stadsbestuur nog te verbeteren.  De meerderheid had wel oor naar onze argumenten maar steunde het voorstel jammer genoeg niet.

Maatregel mist doelgroep

Afgelopen gemeenteraad werd de goedkeuring van het voorstel tot terugbetaling van de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing aan de Oostendse gemeenteraad voorgelegd. De voorwaarden hiervoor zijn dat men jonger dan 30 jaar moet zijn, de woning 5 jaar moet houden en kwalitatieve verbouwingswerken moet doen. In ruil krijgt men dan een terugbetaling van het gemeentelijk aandeel van de onroerende voorheffing, de zogenaamde grondlasten, gedurende 3 jaar.  Verkeyn vreest echter dat de maatregel haar doel zal missen.  “Nu ligt de gemiddelde leeftijd voor het verwerven van een eerste woning voor koppels ongeveer op 32 jaar.  Voor alleenstaanden is dat zelfs op 34 jaar.  Het lijkt me dan ook logisch dat we de maximum op 35 jaar leggen i.p.v. 30 jaar vandaag.”

Maatregel heeft pas effect vanaf 5 jaar terugbetaling

Het Steunpunt Fiscaliteit en Begroting van de Vlaamse Overheid stelde vorig jaar al dat dit soort maatregelen pas effect heeft wanneer het fiscaal voordeel groot genoeg is.  Zij leggen de lat op minstens 5 jaar terugbetaling.  “Wanneer de stad in zo’n maatregel investeert, doe je dat maar beter goed.  Tegelijk moet die investering duurzaam zijn en speculanten niet aantrekken.  Daarom hebben we voorgesteld om het gemeentelijk aandeel gedurende 5 jaar terug te betalen op voorwaarde dat je de woning 10 jaar houdt,” besluit Charlotte Verkeyn die hoopt dat het stadsbestuur alsnog bijdraait zodat voldoende jonge gezinnen de nodige steun krijgen bij de aankoop van een eerste woning.