N-VA zet voorstel op agenda om te besparen op presentiegeld OCMW-raad

Op 9 oktober 2013

N-VA wil dat de OCMW raad in Oostende voortaan 1 keer per maand samenkomt in plaats van 2 keer zoals vandaag het geval is.  Vanessa Brysse, Sofie Defever en Joris Vanhecke, OCMW-raadsleden voor N-VA, zien redenen genoeg om het met minder vergaderingen te doen en zetten het punt op de agenda van de volgende OCMW-raad van 15 oktober:  “De gemeenteraad komt één keer per maand samen en behandelt per zitting een stuk meer punten dan de OCMW-raad.  Bovendien kunnen zelfs grootsteden als Gent en Antwerpen het stellen met 1 zitting per maand.”

Zuiniger omspringen met de middelen

Sofie Defever, Joris Vanhecke en Vanessa Brysse wil dat politici in OCMW besparen op zichzelf.Iedereen heeft de mond vol over besparen, want de middelen zijn beperkt.  “Wanneer we vanuit de politiek op onszelf kunnen besparen, mogen we dan ook niet twijfelen.  Zeker niet als je weet dat er nog heel wat beslissingen niet langer door de Raad zelf worden genomen”, zegt Vanessa Brysse.  “Heel wat knopen worden doorgehakt in de talrijke comités binnen het OCMW.  Ook voor díe comités wordt presentiegeld betaald.  Zo zijn er 9 of 10 vergaderingen per maand.  Dit is teveel van het goede”, aldus Sofie Defever.

Navraag leert dat alle andere Vlaamse centrumsteden het met één zitting per maand doen.  N-VA voegt dan ook een extra punt aan de agenda van de volgende OCMW-raad toe waarin voorgesteld wordt om maar één raadszitting per maand meer te houden. “Benieuwd of de meerderheid nu eindelijk oor heeft naar wat eigenlijk de logica zelve is”, besluiten de drie N-VA’ers.