N-VA ziet goeie elementen in klimaatplan stad Oostende maar mist concrete engagementen

Op 22 november 2013

N-VA vindt het een goede zaak dat de stad op een planmatige en onderbouwde manier werk wil maken van duurzaam energiegebruik en het terugdringen van de CO2-uitstoot.  De partij ziet goeie aanzetten maar mist concrete engagementen in de vorm van een uitgewerkt actie- en investeringsplan.  Dat zegt Maxim Donck, gemeenteraadslid voor N-VA: “Het plan bevat een grondige analyse en enkele goede, pertinente initiatieven om tot een lagere CO2-uitstoot en een duurzaam energieverbruik te komen.  Jammer genoeg blijkt uit het plan niet welke concrete stappen de stad wanneer wil zetten, hoe ze die wil financieren en welke prioriteiten ze daarbij naar voor schuift.  Als we alle investeringen die in het plan zijn opgenomen optellen, komen we in totaal boven de 50 miljoen euro uit.  Wil dit plan geloofwaardig zijn, dan moet er ook een investerings- en stappenplan aan worden toegevoegd.”

Prioriteiten kiezen

Donck onderstreept ook het belang van prioriteiten kiezen.  Hij haalt het voorbeeld aan van het vervangen van de straatverlichting door LED-lampen.  “Dit is een ingreep die op korte termijn kan resulteren in een hoog rendement terwijl de investering die er tegenover staat eerder bescheiden is.  Dat soort quick-wins moeten dan ook snel kunnen worden uitgevoerd”, besluit Maxim Donck.