OCMW-raad keurt N-VA-voorstel voor oprichting van onafhankelijke controlecel tegen sociale fraude unaniem goed

Op 20 november 2013

Het voorstel dat oppositiepartij N-VA op de agenda zette van de Oostendse OCMW-raad werd dinsdag, enigszins verrassend, dan toch unaniem goedgekeurd.  Dat delen de indieners van het voorstel, Vanessa Brysse, Sofie Defever en Joris Vanhecke mee.  De drie N-VA’ers zijn tevreden dat opnieuw op een constructief voorstel vanuit de oppositie wordt ingegaan. “We stelden de voorbije maanden vast dat het binnen het OCMW van Oostende nog te makkelijk is om misbruik te maken van financiële steun.  Dat heeft deels te maken met de hoge werkdruk die de maatschappelijk werkers elke dag opnieuw ervaren, maar ook met het feit dat ze tegelijk moeten hulp verlenen en controleren.  Zo’n dubbele rol maakt het voor hen niet altijd makkelijk.  Daarom pleitten we voor een onafhankelijke controlecel binnen het OCMW”, zegt Vanessa Brysse.

Verrassende wending

Voor de zitting werd het voorstel eerder lauw onthaald.  Open VLD noemde het N-VA-voorstel van een onafhankelijke controlecel, overbodig.  Dat het voorstel alsnog werd goedgekeurd, is dan ook enigszins verrassend te noemen.  “Net zoals in de gemeenteraad, wordt binnen de OCMW-raad enkel over die punten gestemd waar niet iedereen het over eens is.  Zo komt het dat er veel meer punten zijn waar niet over wordt gestemd, dan dat er punten zijn waar wel over wordt gestemd.  We waren dan ook heel aangenaam verrast dat niemand de stemming over ons voorstel vroeg.  Zo is ook dit voorstel dan unaniem goedgekeurd.  Deze goedkeuring is een goede zaak voor de maatschappelijke hulpverlening in onze stad en tegelijk een sterk signaal aan diegenen die misbruik willen maken van de sociale bescherming in Oostende: sociale fraude is a-sociaal en kan vanaf nu meer dan ooit actief worden bestreden”, besluit Sofie Defever.