Ontwikkelingssamenwerking à l’Ostendaise: behandel zusterstad Banjul als een 19e eeuwse kolonie

Op 24 november 2014

Björn Anseeuw is niet te spreken over de nieuwe plannen die de stad heeft met zusterstad Banjul in Gambia.  Schepen voor ontwikkelingssamenwerking Tom Germonpré (s.pa) maakt van zusterstad Banjul (Gambia) een Oostendse kolonie naar negentiende eeuws model.  En daar is
Anseeuw niet over te spreken:  “Dat het stadsbestuur een ijsmachine uitleent in het kader van de voedselveiligheid voor de bevolking in Banjul, daar valt iets voor te zeggen.  Dat schepen Germonpré er tegelijk aan meewerkt om de voeding die bedoeld is voor de lokale bevolking, hier in Oostende in te voeren, is wat mij betreft een brug te ver.  Dit heeft niets meer met
ontwikkelingshulp te maken, hij maakt zo van Banjul een nieuwe Oostendse
kolonie in pure negentiende eeuwse stijl.”

Lokale vissers moeten eigen bevolking kunnen blijven voorzien van voedsel

Lokale vissers voorzien al sinds jaar en dag de eigen bevolking met kleine visserssloepjes van voedsel.  Dat voedsel nu naar Oostende halen is echt niet verantwoord.  Maar er is meer: “Gambia is een dictatuur waar de mensenrechtensituatie er de voorbije jaren nog fel is op achteruit gegaan.  In 2008 nog, pleitte de Gambiaanse president er nog voor om alle homo’s in z’n land te onthoofden.  Ik vraag me dan toch af met wie schepen Germonpré daar nu eigenlijk zaken wil doen,” besluit Björn Anseeuw.