Oostends stadsbestuur geeft geen zier om werkwilligen en ondernemers.

Op 14 december 2014

Op zaterdag 14 december 2014 vroeg Björn Anseeuw op de gemeenteraad aan de Oostendse burgemeester wat hij, als hoofd van de lokale politie, bij de nationale staking zou doen om de rechten van werkwilligen en ondernemers in de stad, te vrijwaren.  Zijn antwoord: "Niets, tenzij er geweld wordt gebruikt."

Andere partijen stemmen stilzwijgend in

“Als je je dus als je werkwillige een weg wil banen doorheen een blokkade, moet je je plan maar trekken.  Als je daarbij geweld gebruikt (wat ik niet aanbeveel), komt de politie helpen...  om jou in de boeien te slaan,” zegt Björn Anseeuw.

Niemand van de andere politieke partijen gaf een kik, ze stemden stilzwijgend in.

Hoge werkloosheidsgraad

De werkloosheidsgraad in Oostende is al opgelopen tot 13,08%.  De netto-groeiratio* in Oostende bedraagt amper 1,5, het gemiddelde in de andere centrumsteden bedraagt 2,6.

Anseeuw: “Onbegrijpelijk dat dit stadsbestuur niet zorgt voor de 'werkmens' in Oostende.  Het verwonderde me, jammer genoeg, niet.

* netto-groeiratio is een indicator voor de groei van het economisch weefsel in de stad waaruit extra jobs en welvaart voortvloeien (Ratio van het aantal oprichtingsakten minus het aantal gewone stopzettingen minus het aantal faillissementen in een bepaald jaar t.o.v. het aantal bestaande ondernemingen bij de aanvang van dat jaar.)