Oostendse kandidaten krijgen prominente plaatsen op N-VA-lijst.

Op 5 mei 2010

Het gaat N-VA voor de wind. Het enthousiasme om voor N-VA en dus voor verandering te kiezen is groot. N-VA blijft echter voorzichtig. Ze hopen het succes van vorig jaar te kunnen herhalen. Vorige week was al duidelijk dat N-VA op 13 juni resoluut voor twee West-Vlaamse zitjes in de Kamer gaat, stilletjes durven hopen ze op een derde zetel.

Het is opvallend dat Oostendse kandidaten prominente plaatsen krijgen op de westvlaamse kamerlijst.

Op de derde plaats vinden we Manu Beuselinck terug. Vorig jaar nam hij voor de eerste keer deel aan verkiezingen. Als tweede lijstduwer maakte hij voor N-VA vooral in Oostende mee het verschil. Hij was jarenlang actief als apotheker in Oostende en is nu bestuurder in verschillende vennootschappen. Voor vele sportievelingen is hij ook bekend als voorzitter van Ostend Tennis Club. Hij is lid van het Oostendse N-VA bestuur en secretaris van het arrondissementele bestuur van N-VA Oostende-Veurne-Diksmuide.

Een tweede blikvanger is Eva Vandemeulebroucke op de vijfde plaats. Eva, dochter van gewezen Europees parlementslid Jaak, haalde vorig jaar bij haar eerste stembusslag vanop de tiende plaats maar liefst 6006 stemmen. Deze jonge zelfstandige combineert haar reclamewerk met het lesgeven aan anderstaligen. Eva is lid van het Oostendse N-VA bestuur en van het arrondissementele bestuur van N-VA Oostende-Veurne-Diksmuide.

Uit de regio vinden we als tweede lijstduwer Wilfried Vandaele, schepen in De Haan, terug. Wilfried was tot vorig jaar fractieleider voor N-VA in de westvlaamse provincieraad. Na de Vlaamse verkiezingen vorig jaar, werd hij Vlaams Parlementslid.

Andere kandidaten uit de regio zijn Vlaams parlementslid Danielle Godderis - T'Jonck die de lijst duwt. Verder is er nog Cindy Verbrugge uit De Panne als derde opvolger voor de kamer en Véronique Vanlouwe - Beeuwsaert als achtste opvolger voor de kamer. Op de senaatslijst bekleedt Bruno Vandicke uit Koksijde de achtste plaats.