Reuzenrad en Rock Strangers op het Zeeheldenplein: stop de kakofonie

Op 17 mei 2013

N-VA Oostende wil dat een einde wordt gemaakt aan de kakofonie die het Zeeheldenplein dreigt te worden.  Na de fel betwiste Rock Strangers, moet nu ook een reuzenrad een plaats krijgen op het vernieuwde plein.  Dat is van het goede teveel.    De partij voerde op donderdag 16 mei dan ook actie op het Zeeheldenplein en legde bloemen neer bij het Zeeliedenmonument. “Het Zeeheldenplein werd heraangelegd, rondom het beschermde Nationaal Monument voor de Zeelieden. Het Zeeliedenmonument zou behouden blijven.  Meer nog: het zou zoals voorheen centraal staan.  Althans, dat was de bedoeling.  We zeggen niet dat er op dit plein helemaal niets mag gebeuren.  Maar met de komst van het reuzenrad is de slinger nu wel te ver in de andere richting doorgeslagen.  Er is een manifest gebrek aan visie bij het stadsbestuur,” aldus N-VA-fractievoorzitter Björn Anseeuw.

Na Barcelona, nu Londen… wanneer Oostende?

De N-VA hekelt het gebrek aan een eigen visie bij de inrichting van dit plein.  "Nadat we met de Ramblas Barcelona achteraan zijn gehold, zoeken we het nu in Londen.  Zouden we niet beter op zoek gaan naar dat waarmee we ons als centrumstad aan zee, net kunnen onderscheiden van de rest?  Laat ons datgene waarvoor je echt in Oostende moet zijn, in de verf zetten.  Voor de Zeehelden, wel typisch Oostends,  is er alvast nog maar weinig plaats op dit plein.  Dat is jammer.  Oostende heeft heel wat te bieden wat je op andere plaatsen niet vindt.  We moeten ons niet schamen voor onze eigen identiteit.  We mogen er best trots op zijn."

Dringend nood aan visie op lage termijn waar voltallige stadsbestuur achter staat

Net zoals voor heel wat andere beleidsdomeinen, wil de N-VA dat het stadsbestuur voor Toerisme nu eindelijk eens haar visie op langere termijn op tafel legt.  "In deze meerderheid doet iedereen maar wat.  Je zou denken dat dit een toeristische aangelegenheid bij uitstek is, alleen is dit rad niet meer dan een folietje van schepen Lesaffre die niet eens bevoegd is voor toerisme.  Zelf zegt ze dat het een probeersel is, dat misschien na een maand weer wordt afgevoerd.  Is het teveel gevraagd als we verwachten dat een bestuur vanuit een visie op middellange termijn handelt?  In Oostende blijkbaar wel," besluit Björn Anseeuw