Snoeien in dotatie van de stad aan De Grote Post is onbegrijpelijk

Op 2 december 2013

De N-VA is niet te spreken over het plan van de huidige Oostendse meerderheidspartijen om te snoeien in de dotatie van het cultuurcentrum De Grote Post.  Dat zegt fractieleider Björn Anseeuw.  “Oostende heeft een volwaardig cultuurcentrum nodig, zowel voor de uitstraling van de stad, de aantrekkingskracht op een goed publiek als  voor het culturele leven in de stad.  Nu het cultuurcentrum er eindelijk is, willen de meerderheidspartijen sp.a, Open VLD en CD&V er na minder dan een jaar al in beginnen snoeien.  Zo dreigt de verdere ontwikkeling van De Grote Post in het gedrang te komen.  Tegelijk gaan de investeringen die tot op vandaag zijn gebeurd, zo voor een stuk verloren.  Dit is onverantwoord en ondoordacht.”

De Grote Post alle kansen geven

De stad heeft samen met andere overheden fors geïnvesteerd in de omvorming van het oude postgebouw naar een cultureel centrum.  Alles samen gaat het om meer dan 30 miljoen euro.  Voor de werking zelf trok de stad dit jaar iets meer dan 1,2 miljoen euro uit.  De N-VA wil dat De Grote Post verder alle kansen krijgt.    “Het werk is nog niet af.  Daarom hebben we met de Raad van Bestuur een groeipad uitgestippeld voor de komende jaren.  Alle politieke partijen, ook deze van de meerderheid, zijn in die Raad van Bestuur vertegenwoordigd.  Iedereen was het er eens over dat groeipad.  Dat diezelfde meerderheidspartijen nu plots op de rem gaan staan is onbegrijpelijk.  Het is zeker ook geen blijk van erkenning voor het schitterende werk dat de kleine personeelsploeg en de meer dan 130 vrijwilligers elke dag opnieuw leveren.” aldus Björn Anseeuw.

Impact ondoordacht snoeiwerk groter dan enkel De Grote Post zelf

De Grote Post moet steeds meer een spil worden in het culturele aanbod in de stad.  Als de verdere groei van het centrum wordt afgeremd, heeft dat ook z’n impact op de rest van het culturele leven in Oostende.  “Zo zijn er nu al nauwe samenwerkingen met onder andere mu-zee-um, Vrijstaat O en Theater aan Zee.  POSTIVAL is daar het jongste voorbeeld van.  Ook die partners zullen de impact van dit snoeiwerk voelen,” besluit Björn Anseeuw.