Spuikom uniek voor watersport!

Op 22 november 2010

De gemeente Bredene wil achter de Spuikom appartementsblokken bouwen met 600 nieuwe woningen. De talrijke watersporters die gebruik maken van de Spuikom, zijn hierover zeer bezorgd.

Uit het antwoord van minister van sport Philippe Muyters  op een vraag van Vlaams Parlementslid Wilfried Vandaele blijkt dat in Vlaanderen enkel  de Spuikom met zijn 80 ha voldoende groot is om wedstrijden van nationaal en internationaal niveau te organiseren.  De Spuikom is ook uniek door de veiligheid (ondiep water) en doordat het zoute water nooit helemaal dichtvriest. Door de ligging aan zee is er ook meer wind.  Op de Spuikom zijn 5 clubs actief, die samen meer dan 1500 vaste leden tellen, en daarnaast nog eens honderden gasten ontvangen.  Jaarlijks krijgen honderden kinderen er een basisopleiding zeilen.

“In Vlaanderen bestaat er geen alternatief voor de Spuikom”, zegt de minister, “enkel Galgenweel in Antwerpen, maar die is de helft kleiner, vriest dicht, heeft minder wind, en … wordt bedreigd door de bouw van appartementen”.

De N-VA hoopt dat Bredene afziet van de plannen voor hoogbouw zodat de Spuikom als unieke watersportplek behouden kan worden.