Torhoutsesteenweg: Gesloten middenberm en twee bijkomende ronde punten slechte zaak voor Oostende

Op 18 juni 2015, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Leefmilieu, Mobiliteit en openbare werken

De Oostendse N-VA trekt aan de alarmbel naar aanleiding van de nieuwe plannen die
het stadsbestuur heeft met de Torhoutsesteenweg.  “Die plannen zijn een
barslechte zaak voor de al zeer slechte mobiliteit op die Torhoutsesteenweg.  Ze maken de stad zo nog moeilijker bereikbaar dan ze al is.”
  Dat zegt fractieleider in de gemeenteraad en Vlaams volksvertegenwoordiger Björn Anseeuw.  Hij baseert zich op een beslissing die door het schepencollege werd genomen op 7 april.  Binnenkort wordt
achter de bestaande winkels aan de Torhoutsesteenweg en de luchthaven, een nieuwe shopping center ontwikkeld.
“Tot zover geen probleem. Nieuwe economische activiteit is altijd welkom natuurlijk.   Maar om die nieuwe KMO-zone te ontsluiten wil de stad, net naast Restaurant Groeneveld, een nieuwe verbinding maken tussen de Torhoutsesteenweg en het nieuwe winkelcentrum.  Dit door middel van een extra rond punt op de Torhoutsesteenweg om een nieuwe verbinding te maken naar de Rolbaanstraat.  Ook waar de Rolbaanstraat uitkomt op de Torhoutsesteenweg (ter hoogte van de Oostendse Hallen), wil de stad een extra rondpunt leggen op de plaats van het huidige nieuwe kruispunt.  Zo komen er uiteindelijk drie ronde punten op dat stukje Torhoutsesteenweg.  Als klap op de vuurpijl wil men tussen die drie ronde punten een volledig gesloten middenberm aanleggen waar alleen voetgangers en fietsers op bepaalde plaatsen nog kunnen oversteken. Waar er op  de Torhoutsesteenweg nu al een structureel fileprobleem is om Oostende binnen de rijden, gaat men met deze plannen nu ook nog eens voor een file zorgen wanneer je Oostende wil uitrijden.  Onbegrijpelijk, zeker als je weet dat de stad een beter en bovendien goedkoper alternatief kreeg aangeboden,” zegt Anseeuw.

Extra rondepunten en middenberm vertragen verkeer nodeloos.

De stad kreeg twee scenario’s voor de ontsluiting van de nieuwe KMO-zone aangereikt door de WVI, die instaat voor de ontwikkeling van het terrein. “Er is een scenario met ronde punten en gesloten middenberm en een scenario zonder die ronde punten en middenberm. Niet alleen is het eerste scenario een stuk duurder, het is ook nefast voor de doorstroming op de Torhoutsesteenweg en bijgevolg de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van Oostende.  Een stad
die leeft van het toerisme kan dit echt niet hebben,”
aldus Anseeuw.  “Het getuigt bovendien van een gebrek aan respect voor de aanwezig handelaars en ondernemers.  Het gekozen scenario vermeldt uitdrukkelijk als nadeel de sterke impact op het aanwezige vastgoed.  Voor ons is dit niet
aanvaardbaar”

Door de ronde punten te combineren met de gesloten middenberm kunnen wagens niet
langer linksaf slaan op de Torhoutsesteenweg.  Anseeuw: “Om dus een winkel aan de overkant van de weg te bezoeken, moet je dus langer op de Torhoutsesteenweg blijven tot je aan een rond punt komt waar je kunt keren.”  Nochtans vormt dit linksafslaand verkeer geen probleem, zoals de aanwezige realiteit elke dag bewijst.

Bovendien vertragen de ronde punten het verkeer nodeloos want de Torhoutsesteenweg is
breed genoeg om het zonder ronde punten en middenberm te doen.  “Hoe dan ook: extra ronde punten en een gesloten middenberm betekenen nog meer files op de op één belangrijkste invalsweg van Oostende: de middenberm zorgt voor een bijkomende belasting van de weg, want meer voertuigkilometers,” zegt Anseeuw.  Een ander argument contra vinden we in het GRUP: de GRUP wijziging van 2009 vermeldt uitdrukkelijk: “bijkomende knooppunten op de primaire weg Torhoutsesteenweg moeten zoveel mogelijk vermeden worden.” Door voor scenario B te gaan legt men ook dit volledig naast zich neer.

Kiezen voor scenario dat niet blokkeert maar vooruitgang biedt

De N-VA wil nu dat de stad kiest voor een oplossing zonder gesloten middenberm en zonder extra ronde punten, maar met voetpaden.  Tegelijk roept ze het stadsbestuur om vaart te maken met het nieuwe mobiliteitsplan voor de stad Oostende.  “In dat plan moet de stad expliciet kiezen voor een nieuwe ringweg tussen de Kromme Elleboog en de A10.  Die ringweg is nodig om de
fileproblemen op de Torhoutsesteenweg structureel aan te pakken.  Alleen zo kunnen we als toeristische stad nog een stuk aantrekkelijker worden voor bezoekers, alleen zo kunnen we mobiliteit en leefbaarheid van de stad duurzaam verbeteren,”
besluit Björn Anseeuw.