Vereenzaming los je niet op met een meldpunt

Op 15 februari 2012

Het meldpunt voor senioren in nood is geen oplossing voor de vereenzaming waar ouderen mee kampen.  Met dit meldpunt loopt het oostendse beleid opnieuw achter de feiten.  Dat zegt N-VA-voorzitter en lijsttrekker Björn Anseeuw naar aanleiding van de opstart van dat meldpunt door het OCMW.  “De schrijnende toestanden die men wil aanpakken, moet je aanpakken maar in de eerste plaats trachten te voorkomen.  Dat kan alleen met een gemeenschapsvormend project en niet met nog een noodlijn voor wanneer het bijna te laat is.”

Schrijnende situaties die voortvloeien uit vereenzaming moeten worden aangepakt.  Daar bestaat volgens Björn Anseeuw geen twijfel over .  Maar over de manier waarop je dat aanpakt, is hij het wel grondig oneens met OCMW-voorzitter De Block.  Vereenzaming voorkom je niet door 5 gratis beurten gezinszorg.

Vereenzaming aanpakken door zoveel mogelijk inwoners te betrekken

Vereenzaming aanpakken doe je door zoveel mogelijk inwoners daarbij te betrekken.  Daarom moet er in Oostende een echt gemeenschapsvormend project komen.  “In het seniorenbeleid mag je je niet beperken tot Zilverrock, ontmoetingscentra en een noodnummer.  We moeten er in Oostende voor zorgen dat buren, over de generaties heen, vaker en beter contact hebben met elkaar.” zegt Björn Anseeuw .

Hoe ouder senioren worden, hoe kleiner hun actieradius wordt.  Hoe kleiner hun actieradius wordt, hoe belangrijker het contact met buren uit de directe omgeving wordt.  “Daarom moet je als stadsbestuur veel meer inzetten op kleinschalige initiatieven waarbij inwoners van een straat of buurt zelf de handen uit de mouwen steken om mensen, van alle generaties, samen te brengen.  Dat is de sleutel om de strijd tegen vereenzaming aan te gaan.  Met grote evenementen alleen, aangevuld met een noodnummer kom je er niet.” aldus Björn Anseeuw.

Maar ook verenigingen kunnen hier een belangrijke rol spelen.  Daarom pleit N-VA ook voor een herwaarderen van het verenigingsleven.  In een stad als Oostende, met veel nieuwkomers, kunnen we al lang niet meer spreken van één gemeenschap.  Verenigingen hebben ook vandaag nog, een heel belangrijke rol te spelen in het vormen van die gemeenschap.  Anseeuw: “Het stadsbestuur moet die verenigingen dan ook veel meer betrekken bij haar beleid, niet alleen in adviesraden maar ook op het veld.  In plaats van alles zelf te willen doen, moet het stadsbestuur de enorme schat aan vrijwilligers binnen die verenigingen naar waarde schatten en uitnodigen om hun rol voluit te spelen.”

€100.000 voor 25 oproepen niet erg efficiënt

In schril contrast met de visie van N-VA, is dit meldpunt voor senioren-in-nood een weinig efficiënte aangelegenheid.  “Gemiddeld zou het over zo’n 25 oproepen per jaar gaan.  Met andere woorden: de oplossing die er geen is, kost €4000 per oproep.” besluit Björn Anseeuw.