Waarom verzwijgt stadsbestuur financiële toestand?

Op 6 september 2012

De gemeenteraad moet dringend worden samengeroepen om de stadsrekening van 2011 te bespreken en vast te leggen.  Dat zegt Björn Anseeuw, lijsttrekker voor N-VA in Oostende.  “Wettelijk gezien moest de gemeenteraad dat voor eind maart al hebben gedaan.  We zijn bijna een half jaar te laat.  Maar nog erger is dat de begroting voor 2013 nu moet worden opgemaakt zonder dat we weten hoe Oostende er twee jaar daarvoor aan toe was.  Goed bestuur is anders.  Onbegrijpelijk dat geen enkel gemeenteraadslid hier vragen bij stelt.  Ik vrees dan ook voor de gevolgen voor de Oostendse belastingbetaler” zegt Anseeuw.

Waarom werd stadsrekening nog niet geagendeerd?

Overeenkomstig art. 240 van de Nieuwe Gemeentewet dient de gemeenteraad voor 31 maart te vergaderen om de rekening van het voorgaande jaar vast te stellen.  Anseeuw: ”Normaal moest gemeenteraadsvoorzitter Bart Tommelein (Open-VLD) dus op voorstel van bevoegd schepen Hilde Veulemans (CD&V), uiterlijk in maart van dit jaar de rekening agenderen op de gemeenteraad.  Dat gebeurt zo in alle Vlaamse steden en gemeenten.  In Oostende niet, ook in de daaropvolgende gemeenteraden van april tot en met augustus niet.  Waarom wil de meerderheid onder leiding van SP-A die rekening niet vast stellen?  Is er meer aan de hand?  Zijn de rekeningen nog niet opgemaakt?  Of zijn de cijfers dan zo slecht dat ze het daglicht niet mogen zien voor de verkiezingen?  Zijn ze zo slecht dat de meerderheid zelfs de wet wil overtreden om de Oostendse bevolking in aanloop naar de verkiezingen nog een laatste keer voor te liegen?”

Onwettige praktijken nefast voor stadsfinanciën

N-VA laat er geen twijfel over bestaan: deze onwettige praktijken moeten nu stoppen.  Niet in het minst omdat het te laat vaststellen van rekeningen en het te laat opmaken van begrotingen, ervoor zorgt dat je als stad steeds harder achter de feiten moet aanhollen.  De enige uiteindelijke dupe hiervan is de Oostendse belastingbetaler.  De partij dient dan ook klacht in bij de provincie-gouverneur.  Anseeuw: “Wie vandaag wil weten hoe de stad er financieel voorstaat, moet al terugvallen op de stadsrekening van 2010.  Dat betekent dat de begroting van 2013 straks moet worden opgemaakt op basis van cijfers van 2010.  Wie op die manier z’n financiën beheert moet wel in de problemen geraken.”

Leden van meerderheid én oppositie zijn verantwoordelijk

Als deze meerderheid geen klare wijn schenkt over de financiële toestand van onze stad, draagt ze een verpletterende verantwoordelijkheid.  Maar ook de oppositiepartijen in de gemeenteraad Groen! en Vlaams Belang hebben boter op het hoofd.  “Onvoorstelbaar dat ook de oppositie zich in slaap heeft laten wiegen door de meerderheid.  Hun taak is de meerderheid kritisch controleren.  Dat ze dit laten passeren, en dus stilzwijgend instemmen met deze bedenkelijke manier van werken, is op z’n minst vreemd te noemen.” aldus Anseeuw.

Oostendenaar zal gelag wanbeheer mogen betalen na de gemeenteraadsverkiezingen

De evolutie van de stadsfinanciën onder de huidige meerderheid doet N-VA vrezen voor de portemonnee van de Oostendse belastingbetaler.  “De dramatische financiële resultaten van enkele autonome gemeentebedrijven blijven een gigantische tijdbom onder de stadsfinanciën.  De belastingontvangsten werden in de begroting steevast overschat waardoor de voorziene inkomsten niet werden gerealiseerd en er dus van een begroting in evenwicht nooit sprake is geweest.  Een derde vaststelling is dat de schuld blijven groeien is.”  aldus Björn Anseeuw.  “Ik vrees dan ook dat de Oostendse bevolking na de gemeenteraadsverkiezingen het kind van de rekening zal zijn.  De bevolking zal moeten opdraaien voor het financiële wanbeleid door een golf van extra belastingen en (parkeer)retributies.  Met N-VA bedanken we daarvoor en roepen we de meerderheidspartijen dan ook op om nu nog klare wijn te schenken en orde op zaken te stellen.  Oostendenaars mogen namelijk weten hoe het zit.”