Werk maken van een echt kernversterkend beleid voor een leefbare stad

Op 15 februari 2013

N-VA Oostende roept het stadsbestuur op tot het voeren van een echt kernversterkend beleid voor de bestaande handelskernen.  De partij doet dat naar aanleiding van het toekennen van een socio-economische vergunning voor Mediamarkt en Decathlon aan de Torhoutsesteenweg.  “Levende handelskernen zijn onontbeerlijk voor een leefbare stad.  De komst van deze twee nieuwe vestigingen aan de Torhoutsesteenweg hoeft dat niet in de weg te staan.  Wel delen we de bezorgdheid van de Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD), wanneer die zich zorgen maakt over de bereikbaarheid van de binnenstad en het ontbreken van een echt kernversterkend beleid voor het stadscentrum.” aldus N-VA-fractieleider Björn Anseeuw.

Binnenstad verfraaien volstaat niet

Een echt kernversterkend beleid bestaat uit verschillende samenhangende maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de het stadscentrum opnieuw een bruisend handelscentrum wordt.  Björn Anseeuw, die de burgemeester hierover al interpelleerde op de vorige gemeenteraad, vindt het antwoord van de burgemeester, de binnenstad verfraaien, hierop onvoldoende.  “De binnenstad verfraaien alleen, zal niet volstaan.  Om van Oostende een echt aantrekkelijke shoppingstad te maken moet je komaf maken met het peperdure parkeren.  Het stadscentrum moet opnieuw vlot bereikbaar worden.  Daarom moet ook het fileprobleem op de Torhoutsesteenweg eindelijk een echte oplossing krijgen.  Bijna 1 op de 10 handelszaken vandaag staat leeg.  Dat moet stoppen.  Oostende moet die winkels aantrekken die onze stad extra uitstraling geven door de kwaliteit die ze aanbieden.  Dat doe je door bijkomende voorwaarden te stellen aan socio-economische vergunningen maar ook door van Oostende een veilige en aantrekkelijke stad te maken voor winkeliers.” besluit Björn Anseeuw.