Dames van N-VA Oostende steunen, samen met Jong N-VA Oostende, de borstkliniek van Az Damiaan

Op 25 november 2019, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws - activiteiten, Jong N-VA Oostende

De dames van N-VA Oostende en het kersverse bestuur van Jong N-VA Oostende hebben samen maar liefst €3210 ingezameld ten voordele van de borstkankerkliniek van het Az Damiaan ziekenhuis. “Borstkanker kent veel aspecten, het is belangrijk om de patiënten goed te begeleiden vanaf de diagnose tot het einde van de therapie en zelfs erna,” weet gemeenteraadslid Sandra Demuynck (N-VA).

De borstkliniek is een organisatie die alle medische disciplines in het ziekenhuis samenbrengt die bij de behandeling van borstkanker betrokken zijn. In de borstkliniek is er niet enkel oog voor het medisch aspect, maar houdt men ook rekening met het emotionele en financiële aspect van borstkanker. ‘Met de dames van N-VA Oostende hebben wij ons dan ook geëngageerd om ons steentje bij te dragen,’ vertelt schepen Charlotte Verkeyn (N-VA).

De patiënten komen in contact met verschillende dokters tijdens hun behandeling. Deze dokters komen, samen met twee zorgconsulenten, samen in de borstkliniek. De zorgconsulenten zorgen voor de coherentie van de verschillende behandelingen waar een borstkankerpatiënt mee te maken krijgt. ‘Als zorgconsulenten staan wij in voor de medische en emotionele opvolging van de patiënten, ook tijdens het plaatsen van een aangepaste prothese’, zegt Sandra Demuynck. ‘Deze aangepaste prothese brengt een extra financiële last met zich mee die wij mee willen beperken door diverse acties te organiseren,’ verduidelijkt ondervoorzitter Ingrid Denys (N-VA).

‘Met dit initiatief willen we de borstkankerpatiënten een hart onder de riem steken,’ stelt gemeenteraadslid Vanessa Brysse (N-VA). ‘Er heerst nog een taboe omtrent borstkanker en de gevolgen voor de patiënt, met deze inzamelactie proberen we de mensen ook te sensibiliseren,’ besluit Stijn Lefever, voorzitter van Jong N-VA Oostende.