'De Voorleesweek' komt dit jaar naar je toe

Op 20 november 2020, over deze onderwerpen: Jeugd

De laatste week van november is in heel Vlaanderen traditiegetrouw ‘Voorleesweek’. Tijdens die week wordt het belang én het plezier van voorlezen in de kijker gezet. Door de coronamaatregelen zet Stad Oostende dit jaar in op twee alternatieve acties: raamverhalen aan de bibliotheek en de ontmoetingscentra én een virtueel voorleesverhaal.

Elk jaar in de maand november lezen de voorleesvrijwilligers van de Oostendse ontmoetingscentra voor in heel wat scholen. Ook in de bibliotheek wordt normaal gezien voorgelezen door de medewerkers en vrijwilligers. Door de coronamaatregelen heeft Stad Oostende dit concept moeten aanpassen en twee alternatieve acties uitgewerkt.

Dit jaar wordt er extra ingezet op ouderbetrokkenheid. Ouders zijn namelijk cruciaal voor de leesopvoeding van een kind: hun invloed is het grootst, zo blijkt uit onderzoek. Want lezers, die creëer je samen.

Raamverhalen

Stad Oostende roept ouders op om tijdens de voorleesweek naar de bib of naar het ontmoetingscentrum te wandelen met hun kind(eren) en daar te genieten van de kleurrijke prenten aan de buitenramen. Ouders kunnen er ook een voorleeswandeling van maken aangezien op elke locatie een ander boek wordt verknipt. Er zijn klassieke sprookjes, een Rikki-verhaal en grappige en spannende verhalen voor verschillende leeftijden.

Op deze locaties zijn er prenten en verhalen:

• Hoofdbibiliotheek
  • Filiaal Vuurtoren
  • OC De Blomme
  • OC 't Viooltje
  • OC Oud Hospitaal
  • OC Ter Yde
  • OC De Ballon
  • OC Schaperye
  • OC De Schelpe
  • OC 't Kasteeltje

"De jaarlijkse actie 'Luistervinken met de klas' waarbij de vrijwilligers van de ontmoetingscentra verschillende klasjes ontvangen en diverse verhalen voorlezen, kon niet op de traditionele manier doorgaan gezien de huidige maatregelen. Stad Oostende ging dus op zoek naar een andere manier om kinderen toch kennis te laten maken met het concept 'voorlezen'. Aan de hand van kleurrijke platen hopen wij dat tijdens deze week ouders samen met de kinderen op pad gaan om de verhalen te ontdekken", legt schepen Donck uit.

Coco kan het! Virtueel voorleesverhaal

Op woensdag 25 november wordt er om 14.00 en 18.30 uur simultaan in alle gezinnen hetzelfde boek voorgelezen. Dit is een online evenement dat gezellig gemaakt wordt door het onderverdelen in kleine virtuele kamers. Medewerkers en vrijwilligers van de bib nemen het voortouw bij het voorlezen, maar uiteraard worden de ouders ook betrokken in het verhaal. ​

Het aantal plaatsen is beperkt, dus snel inschrijven is de boodschap. Na bevestiging kunnen ouders het gratis boek ophalen in de bib. Inschrijven kan via bibliotheek [at] oostende.be of 059 29 51 51.